همه چیز درباره اندوموتور

یکی از ابزار آلات و تجهیزات مهم که امروزه در درمان ریشه دندانپزشکی بسیار کاربرد دارد، اندوموتور می باشد. اندوموتور باعث شده است استفاده از دست در درمان های ریشه دیگر صورت نگیرد و عمل تخلیه دندان عمل به وسیله دستگاه روتاری که  دقت بالایی دارد انجام می پذیرد. در ادامه با دستگاه های دیجیتال و فایل های روتاری بیشتر آشنا خواهید شد.

تأثیر فایل های روتاری در درمان ریشه

امروزه فایل های روتاری نقش بسزایی در صنعت دندانپزشکی را دارا هستند. به وسیله این دستگاه می توان ریشه دندان را بدون هیچگونه نقصی تخلیه نمایید. عمل پاکسازی کانال به وسیله این ابزار با بالاترین کیفیت و کمترین زمان امکان پذیر خواهد بود. همچنین پس از اتمام کار، بیماران درد کمتری را تحمل می کنند.

اندوموتور چه نوع وسیله ای است؟ و کار آن چیست؟

با وجود تنوع زیاد سیستم روتاری، دندان‌پزشکان با توجه به نوع کار خود، سیستم روتاری خود را انتخاب می کنند. نکته قابل توجه این که برای استفاده از فایل روتاری نیاز حتمی به داشتن اندوموتور نیست بلکه با داشتن تنها یک هندپیس مخصوص فایل های روتاری می توان عمل تخلیه دندان ها را انجام داد. سیستم های موجود در بازار توان مشخص و تعداد فایل های روتاری کمتری دارند.

انواع اندوموتور کدامند؟

تعدادی اندوموتور در بازار عرضه شده اند که حرکت آن ها به صورت 360 درجه و یک چرخ شامل دور فایل می باشد. بعضی دیگر از این ابزار هستند که حرکت آن ها نیمه چرخشی و یا به اصطلاح ریسیپروکیتینگ می باشد. لازم به ذکر است این نوع اندوموتور طرفدار های کمی دارد و مخالفین آن زیاد هستند. در هر حال درمان مؤثر و کارایی این دستگاه را نمی توان در نظر نگرفت. این دستگاه از طرف افراد زیادی مورد بررسی قرار گرفته شده و تائید شده است.

نوعی دیگر از این دستگاه موجود می باشد که بیسیم و شارژی می باشند و به نام کامپکت شناخته می شوند.این نوع اندوموتور دارای کارایی بالا به همراه قیمت نسبتاً پایین می باشد.د برخی از انواع این ابزار حرکت های رسیپروک را در دستگاه تعبیه شده است.

2 ایراد قابل مطرح در اندوموتور های شارژی و بی سیم

  • به علت شارژی بودن دستگاه، باید حواستان به اندوهای روزانه باشد. این بدان معناست که این دستگاه مناسب دندان‌پزشکانی که در روز تعداد زیادی ریشه دندان را اندو می کنند نیست زیرا پس از تمام شدن شارژ دستگاه، باید به شارژر متصل شده و برای مدتی قادر به استفاده از آن نیستید.
  • به علت اینکه بر روی دستگاه یک باطری تعبیه شده است، وزن دستگاه سنگین می باشد. به همین علت در استفاده طولانی مدت این دستگاه، دندان‌پزشک خسته و آزرده خواهد شد. ما این دستگاه را به اندودنتیست ها توصیه نمی شود اما در مطب هایی که تعداد کمی آندو دارند، می توانند از این دستگاه بهره ببرتد.

مزایای استفاده از اندوموتور ها

اندوموتور ها باعث راحتی کار اندوموتور ها شده است چون عملکرد سریعی دارند و نگرانی آن ها نسبت به شکستن فایل را کاهش می دهد. فایل های روتاری مختلفی روی این دستگاه کار می کنند و برای همه نوع فایل قابل تنظیم هستند. در هنگام استفاده از اندوموتور صدای کمتری خواهید شنید و این باعث آرامش بیشتری در حین کار خواهد شد زیرا این دستگاه با کمک تکنولوژی جدید ( Auto Reverse) از شکستن فایل های روتاری جلوگیری می نماید.

معایب استفاده از اندوموتور ها

این نوع دستگاه ها بسیار گران قیمت هستند زیرا در این نوع دستگاه ها امکان خراب شدن باتری وجود دارد و هزینه آن بالا می باشد. در بعضی مواقع امکان تعمیر بعضی از قطعات آن نیز وجود نخواهد داشت. پس بعد از خرید دستگاه حتماً به گارانتی آن توجه فرمایید.

هندپیس هایی که به ایرموتور ها متصل هستند در هنگامی که مشکلی رخ بدهد کم خرج تر می باشند و نیازی به بلبرینگ یا کارتریج ندارد. برخی از موتور های اندو دارای چند کاربرد هستند و می توانند مانند هندپیس های سرعت پایین عمل نمایند.

چند نکته در خرید اندوموتور ها

  • پشتیبانی و گارانتی در دستگاهی که می خرید اهمیت زیادی دارد. در بعضی از انواع آن به علت فقدان نمایندگی در ایران ممکن است به دردسر بیفتید.
  • دستگاه های چند کاره که دارای چندین دستگاه با هم می باشند خوب هستند اما توصیه نمی شوند زیرا یک قانون کلی وجود دارد که در هنگام خرید تجهیزات پزشکی، هر دستگاه را به صورت مجزا خریداری کنید. اگرچه با خرید این چنین ابزار، شاید از لحاظ قیمت گران تر برای شما تمام شود، اما هنگام خرابی یک قطعه، دستگاه دیگر از کار نمیفتد و کارتان لنگ نمی ماند.
  • با پیشرفت تکنولوژی و فایل های روتاری متنوع، با استفاده اندوموتور ها این مشخصات قابل اعمال می باشند.
  • آنچه مهم است این است که با استفاده از تکنولوژی های بالا ارائه درمانی با کیفیت و احتمال خطای اندک داشته باشیم. اگرچه انتخاب از تکنولوزی های بسیار متنوع موجود در بازار بسیار سخت می باشد اما با بررسی خروجی کلینیک ها و تأثیرات آن ها بر روی درمان می توان پی به تأثیرات وسایل بر نتایج درمان را برد.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »