تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست و مو

اگر تجربه زندگی در کلان شهری مانند تهران را داشته باشید حتما به خوبی می‌توانید مفهوم آلودگی هوا را درک کنید! براساس مطالعات انجام شده میزان تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست و مو گاهی مواقع حتی با تاثیر مخرب اشعه فرابنفش نور خورشید بر روی پوست برابری می‌کند. هوای آلوده‌ای که وارد ریه‌های شما می‌شود معمولا دارای عناصر و ذرات مخربی مانند هیدروکربن، گوگرد، سرب و ذرات معلق زیان آور دیگری است که به صورت جدی بر روی پوست و موی شما نیز تاثیر می‌گذارند.

در این مطلب قصد داریم به تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو بپردازیم و راهکارهایی را به شما نشان دهیم که با استفاده از آنها بتوانید این تاثیرات منفی را تا حد زیادی کاهش دهید.

تاثیر آلودگی بر پوست

تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست

پوست لایه محافظ مستحکمی است که آلودگی‌های هوا به راحتی امکان نفوذ به آن را ندارند. اما آلودگی هوا به مرور آسیب‌هایی را به لایه بیرونی پوست وارد می‌کند تا این لایه محافظ تضعیف شده و در نهایت اجازه ورود عناصر و ذرات معلق در هوای آلوده را به سطوح زیرین پوست بدهد.

توجه داشته باشید که حتی در مناطق دور از شهر یا روستاها نیز می‌توان تاثیر آلودگی بر پوست را شاهد بود. آلودگی هوا به راحتی از طریق اتمسفر، آب و خاک جابجا شده و می‌تواند بر روی محیط زیست روستاها و طبیعتا انسان‌هایی که در آن مناطق زندگی می‌کنند تاثیرات منفی خود را بگذارد.

آلودگی هوا تاثیر مخربی بر روی اپیدرم پوست گذاشته و باعث افزایش حساسیت و پیری زودرس خواهد شد. آلودگی هوا با ایجاد اختلال در لایه‌های محافظتی پوست باعث برهم زدن تعادل میکروبیوم پوست می‌شود.

ذرات آلودگی با انباشته شدن در منافذ پوستی باعث ایجاد التهابات و مشکلاتی نظیر آکنه و آسیب دیدن لایه‌های عمیق‌تر پوست خواهد شد. این موضوع چروک و تغییر رنگ در این قسمت‌های پوست را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از ذرات موجود در آلودگی هوا به اندازه کافی کوچک هستند تا به سطح تضعیف شده پوست نفوذ کرده و مشکلاتی را برای شما به وجود آورند. به همین دلیل مراقبت از لایه بیرونی پوست برای سلامتی و زیبایی اهمیت زیادی دارد.

سنگینی هوای آلوده باعث فیلتر شدن نور خورشید و در نتیجه اختلال در سنتز ویتامین D توسط پوست خواهد شد. این مساله در بلند مدت به علت رادیکال‌های آزادی که در هوای روزهای بسیار آلوده وجود دارد، عوارض پوستی متعددی را برای افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا

  • لک‌های قهوه‌ای
  • تون پوستی مصنوعی و غیریکنواخت
  • اگزمای پوستی
  • چروک‌های پوستی
  • بزرگ شدن منافذ پوستی
  • حساس شدن و قرمزی پوست
  • پوست ملتهب و خشک

چگونه اثر آلودگی هوا بر پوست را کاهش دهیم؟

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید به یک‌باره تمام تاثیرات منفی آلودگی هوا بر روی پوست را خنثی کنید. مهمترین نکته تمیز کردن مناسب پوست است. بدین منظور بهتر است هر شب پس از پاکسازی آرایش صورت از ماسک‌های مناسب خانگی یا برندهای مرغوب استفاده کرد.

همچنین لایه‌برداری منظم و البته ملایم نیز در روزهایی که آلودگی هوا در سطح بالایی قرار دارد، توصیه می‌شود. لایه‌برداری باعث تحریک کلاژن‌سازی و تولید سلول‌های جدید شده و در نتیجه پوست شما از لطافت بیشتری برخوردار خواهد بود.

از محصولات مراقبت پوست مقابله کننده با تاثیر آلودگی هوا بر پوست استفاده کنید. این محصولات از فرمولاسیونی غنی از آنتی‌اکسیدان بهره برده و می‌توانند روند تاثیرگذاری هوای آلوده را تا حد زیادی آهسته کند. علاوه بر این، برخی ترکیبات خاص در این محصولات باعث خنثی‌سازی ذرات انباشته شده بر روی پوست شده که در نهایت به ترمیم و حفظ شادابی پوست کمک زیادی می‌کند.مرطوب نگه داشتن پوست صورت

علاوه بر لایه‌بردارها، محصولات روشن کننده پوست نیز بسیار مفید هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که یکی از تاثیرات آلودگی هوا بر پوست فارغ از نژاد یا میزان قرارگیری در برابر نور خورشید، تغییر رنگ، رنگ پریدگی و تیره شدن پوست است.

در روزهایی که آلودگی هوا بیش از اندازه است سعی کنید حتی‌الامکان از منزل خارج نشوید. با توجه به اینکه اکثر روزهای بسیار آلوده در فصول سرد سال اتفاق می‌افتند، بهتر است از لباس‌های پوشیده و آستین دار استفاده کنید تا تماس پوست بدنتان با هوای آلوده به حداقل برسد. از کرم‌های ضد آفتاب مرغوب با SPF مناسب استفاده کنید تا یک لایه حفاظتی اضافی بر روی پوست تشکیل شود.

تاثیر آلودگی هوا بر مو

تاثیر منفی آلودگی هوا بر مو

موها جزو بیرونی‌ترین بخش‌های بدن هستند که در معرض تماس با آلودگی هوا قرار دارند. همان طور که می‌دانید سرب یکی از اجزای موجود در هوای آلوده است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. علاوه بر سرب، عناصر و ذرات سمی دیگری مانند روی، مس، مونواکسید کربن نیز در تغییر حالت و رنگ تارهای مو تاثیر زیادی می‌گذارند. به طور کلی افرادی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند شاهد بد حالتی و کدری موها و همچنین ضعیف بودن ساقه و ریشه، خشکی و شکنندگی موها خواهند بود.

این ذرات آلوده در منافذ پوست کف سر انباشته شده و با انسداد این منافذ، به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کرده و به ریشه موها آسیب وارد می‌کنند. این موضوع علاوه بر داشتن اثرات نامطلوب بر شادابی و سلامت موها باعث التهاب پوست سر و همچنین افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی نیز می‌شود.

چگونه در هوای آلوده از موهایتان مراقبت کنید؟

در روزهای آلوده از کلاه استفاده کنید. یک کلاه بافتنی یا لبه‌دار مناسب علاوه بر اینکه ظاهرتان را خاص‌تر می‌کند بلکه از تماس موهایتان با هوای آلوده و ذرات سمی نیز جلوگیری می‌کند.

از اهمیت آبرسانی غافل نشوید. آبرسانی مناسب نه تنها برای مو و پوست شما ضرورت دارد بلکه باعث بهبود سلامتی کل بدنتان خواهد شد. آلودگی هوا و سایر عوامل محیطی باعث خشکی مو و پوست سر شده و باید با به کارگیری یک روتین مراقبتی مناسب رطوبت از دست رفته را جایگزین نمود. از ماسک‌های مرطوب کننده و تقویت کننده لایه هیدرو-لیپید طبیعی مو استفاده کنید. این محصولات باعث افزایش رطوبت موها و در نتیجه کاهش تاثیر آلودگی هوا بر مو خواهند شد.استفاده از مرطوب کننده مو

از نرم کننده‌های عمیق استفاده کنید. نرم کننده‌های عمیق برای ترمیم موهای آسیب دیده بسیار مناسب بوده و قادرند آبرسانی و رطوبت لازم برای موها را تامین کنند. اگر رنگ کردن و حالت دهی موها با استفاده از گرما یکی از کارهای همیشگی شما محسوب می‌شود، حتما در روتین مراقبتی روزانه خود از نرم‌ کننده‌های عمیق کمک بگیرید.

برای کم شدن تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو مصرف آب و مایعات فراوان، مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی در روزهای آلوده سال توصیه می‌شود.

تاثیر دیابت بر سلامت پوست و ریزش مو

بیماری دیابت می‌تواند بر روی تمامی اعضا و بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد دیابتی از مشکلات پوستی ناشی از این بیماری رنج می‌برند. در برخی مواقع این مشکلات پوستی می‌توانند اولین نشانه‌های ابتلا به بیماری دیابت باشند. در این مقاله قصد داریم به تاثیر دیابت بر پوست و مو اشاره کنیم.

تاثیر دیابت بر پوست

  • آکانتوزیس نیگریکانس

این بیماری باعث تیرگی و ضخیم شدن پوست در قسمت‌هایی مانند زیربغل، داخل کشاله ران و گردن می‌شود. در برخی افراد نیز این علائم بر روی دست، آرنج‌ها و یا زانوها قابل مشاهده می‌باشد. اگرچه آکانتوزیس نیگریکانس می‌تواند افراد سالم را نیز درگیر کند اما معمولا در افراد مبتلا به دیابت بیشتر دیده می‌شود.

  • واکنش‌های آلرژیک

آلرژی ناشی از دیابت

واکنش‌های آلرژیک به غذا، نیش حشرات و برخی داروها می‌تواند باعث ایجاد تظاهرات پوستی، افسردگی و یا برجستگی و تاول بر روی پوست شود. همچنین مطالعات صورت گرفته نوعی ارتباط بین دیابت و خارش بدن را نشان می‌دهند. برخی واکنش‌های آلرژیک به اقدامات اورژانسی نیاز دارند. این مورد به خصوص در افرادی دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و در صورت بروز ضایعات پوستی و یا برجستگی و تاول در محل تزریق باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

  • درموپاتی دیابتی

درموپاتی دیابتی

دیابت بر روی رگ‌های خونی کوچک بدن که وظیفه خون‌رسانی به پوست را برعهده دارند اثر می‌گذارد. در نتیجه این تاثیر دیابت بر پوست عارضه پوستی تحت عنوان درموپاتی دیابتی ایجاد می‌شود که به صورت تظاهرات قهوه‌ای روشن یا قرمز بر روی قسمت جلویی پاها قابل مشاهده هستند.

  • عفونت‌های باکتریایی

عفونت باکتریایی

انواع مختلفی از عفونت‌های باکتریایی وجود دارند که بر روی پوست تاثیرگذارند. از جمله می‌توان به عفونت غدد موجود در پلک‌ها، عفونت فولیکول‌های مو و غدد چربی ساز، عفونت در عمق پوست و بافت‌های زیرین اشاره کرد. همچنین برخی باکتری‌ها نیز عفونت ناخن‌ها را به همراه دارند. نواحی درگیر با عفونت باکتریایی معمولا متورم، گرم، قرمز و دردناک هستند.

  • عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی

قارچی مخمر تحت عنوان کاندیدا آلبیکانس عامل اکثر عفونت‌های قارچی در افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. این قارچ ضایعات پوستی قرمز و خارش‌داری را در سطح پوست ایجاد می کند. این عفونت‌ها می‌توانند در نواحی مختلفی مانند دهان، لای انگشتان و داخل ناخن‌ها نیز رشد کنند. علاوه بر این، افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی هستند.

  • برص یا ویتیلیگو

بیماری برص

این بیماری بر روی رنگ پوست تاثیر منفی می‌گذارد. در این مشکل پوستی سلول‌هایی که وظیفه ساختن رنگدانه‌ها را برعهده دارند نابود شده و به همین دلیل شاهد ظاهر شدن لکه‌ها یا وصله‌های بی‌رنگ بر روی پوست هستیم. این لکه ها معمولا در نواحی سینه، شکم و چشم‌ها ایجاد شده و در اطراف دهان، بینی، روی دست و پا نیز دیده می‌شود. برص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بیشتر شایع بوده و تاثیر بدی بر روی زیبایی پوست فرد می‌گذارد.

 نکاتی برای پیشگیری از مشکلات پوستی

رژیم تغذیه ای و سبک زندگی

اگر به دیابت مبتلا هستید با رعایت نکات زیر می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات پوستی دیابتی جلوگیری کنید.

  1. دیابت را تحت کنترل درآورید؛ به توصیه‌های پزشک خود در زمینه رژیم غذایی، ورزش و مصرف به موقع داروها توجه کنید. سطح قند خون خود را در محدوده امن قرار دهید تا تاثیر دیابت بر پوست به حداقل برسد.
  2. پوستتان را تمیز و خشک نگه دارید؛ از آب گرم یا ولرم و صابون‌های مرطوب کننده برای دوش گرفتن استفاده کنید. برای خشک کردن بدنتان با حوله‌ای تمیز به پوست ضربات آرامی بزنید (حوله را بر روی پوست نکشید یا مالش ندهید). قسمت‌هایی مانند زیر بغل، قسمت‌های داخلی بازو، زیر سینه‌ها، بین پاها و بین انگشتان پا معمولا جاهایی هستند که آب در آنجا جمع می‌شود. خشک کردن این قسمت‌ها را فراموش نکنید.
  3. پوستتان را مرطوب کنید؛ با استفاده از لوسیون یا کرم، پس از حمام پوستتان را مرطوب کنید. می‌توانید در کنار سینک آشپزخانه یا دستشویی خانه یک لوسیون نرم و مرطوب کننده قرار دهید تا پس از هر بار شستشوی پوست دست از آن استفاده کنید. مرطوب کننده‌های فاقد عطر و رنگ‌های شیمیایی بیشتر توصیه می‌شوند.
  4. نسبت هر بریدگی کوچکی حساس باشید؛ در صورتی که پوست بدنتان به هر دلیل بریده شد در اسرع وقت محل بریدگی را با آب و صابون بشویید. از ضدعفونی‌ کننده‌ها، ید یا الکل برای تمیز کردن زخم و بریدگی خودداری کنید. این مواد بسیار قوی بوده و می‌توانند به پوست حساس یک فرد دیابتی آسیب وارد نماید.
  5. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید تا رطوبت لازم برای پوست بدنتان فراهم شود. در فصول سرد سال نیز می‌توانید از یک دستگاه بخور یا مرطوب کننده هوا خانگی استفاده کنید. در روزهای گرم و آفتابی حتما از یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده نموده و ترجیحا یک کلاه آفتابی بپوشید. از لباس‌های کاملا نخی استفاده کنید تا جریان هوا به خوبی بر روی پوست بدنتان جابجا شود.

تاثیر دیابت بر مو

مشکلات مو ناشی از دیابت

دیابت می‌تواند باعث نازکی و ریزش مو در برخی از افراد شود. در واقع این بیماری می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر روی چرخه رشد موها داشته باشد که شامل مختل شدن روند رویش مو، رشد بی‌رویه و غیر طبیعی موها و عدم رویش موهای جدید می‌شود.

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ریزش یا از دست دادن موها در یک فرد دیابتی می‌شوند که در ادامه به شایع‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

قند خون بالا

دیابت کنترل نشده یا درمان نشده می‌تواند باعث بالا رفتن بسیار زیاد سطح قند خون فرد شود. این قند خون بالا ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت‌های مختلف، اعضا و رگ‌های خونی بدن شود. با آسیب دیدن رگ‌های خونی، جریان خون در بدن محدود شده و برخی سلول‌ها به علت عدم دریافت اکسیژن یا مواد مغذی مورد نیاز، ممکن است عملکرد خوبی نداشته و حتی از بین بروند. این موضوع می‌تواند بر روی چرخه رشد طبیعی فولیکول‌های مو تاثیر منفی گذاشته و فرد دچار ریزش مو شود.

هورمون‌ها و استرس

دیابت می‌تواند موجب ایجاد استرس جسمی و روحی زیادی در فرد شود. استرس می‌تواند باعث ایجاد اختلال و نوسان در ترشح هورمون‌ها شود که در نهایت بر روی روند رشد موها تاثیر خواهد گذاشت.

آلوپسی آره‌تا یا ریزش موی سکه‌ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی

آلوپسی آره‌تا یک مشکل در سیستم ایمنی است که باعث می‌شود به اشتباه فولیکول‌های سالم مو مورد حمله قرار بگیرند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ معمولا بیشتر در معرض این نوع ریزش مو و طاسی سر هستند. آلوپسی آره‌تا می‌تواند در سر، بازوها و سایر قسمت‌های بدن که رویش مو وجود دارد، باعث ریزش مو سکه‌ای شود.

خوشبختانه ریزش مو ناشی از دیابت در برخی موارد قابل بازگشت بوده و به لطف درمان‌های متعددی که در دسترس زنان و مردان وجود دارد، شانس بهبود شرایط بالا خواهد بود. توجه داشته باشید که اولین و مهمترین گام برای جلوگیری از ریزش مو مرتبط با دیابت، کنترل و درمان این بیماری است تا قند خون و استرس در محدوده مناسبی قرار گرفته و تاثیر دیابت بر پوست و مو به حداقل برسد.

نظارت همیشگی بر سطح قند خون، مصرف به موقع داروهای تجویز شده، بهره‌گیری از یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای افراد دیابتی، ورزش و تحرک کافی، استفاده از مکمل‌های مفیدی مانند بیوتن (با دستور پزشک معالج) و ایجاد تغییرات مثبت دیگر در سبک زندگی می‌‌توانند به خوبی تاثیر دیابت بر مو را کاهش داده و حتی خنثی کنند.

کامپوزیت چیست | ترمیم دندان با کامپوزیت | کامپوزیت نانوهیبرید | کامپوزیت دندان‌پزشکی | بهترین کامپوزیت دندان

کامپوزیت

 ماده ای ترکیبی از جنس پلاستیک و شیشه میباشد که برای ترمیم دندان های پوسیده از آن استفاده میشود کامپوزیت نام دارد.

انواع شکل دندان

1- دندان های مهاجم:

دندان های یکنواخت و مربعی شکل برای ایجاد حس جسورانه.به طور معمول برای مردان رایج تر است.

2-بالغ:

دندان های مربع شکل با نیش های کمی گرد

3-نیرومند:

دندان های مربع شکل با نیش های تیز و برجسته.

4-نافذ:

دندان های مربع شکل با دندان های جلویی برجسته تر و نیش های گرد.

5-متمرکز:

دندان های کمی دایره ای با دندان های پیشین مربع شکل.

6-تقویت شده:

دندان های کمی گرد

7-ملایم:

دندان های گرد با انحنای دقیق تر.

8-هالیوودی:

مربع شکل و دندان های پیشین جانبی کمی کوتاه تر. این یکی از محبوب ترین سبک های کامپوزیت دندان یا ونیر است و معمولا برای بیماران مرد ترجیح داده می شود.

9-کاربردی:

شکل کمی گرد با نیش های برجسته برای عملکرد بهترطبیعی: شکل کمی گرد با نیش های بسیار برجسته.

10-جوان:

شکل گرد با نیش های بلند

11-طبیعی:

شکل کمی گرد با نیش های بسیار برجسته.

12-بیضی:

شکل گرد با دندان های پیشین و نیش گرد.

راهنمای خرید بهترین آمالگام های ایرانی

در این سلسه پست ها درنظر داریم بهترین آمالگام های ایرانی را با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت به شما معرفی کنیم.

 

سینالوکس

ویژگی های خاص:

1- امالگام سینالوکس با بهره گیری از فناوری پیشرفته و به کار گیری روش اتمایزینگ به صورت ذرات کروی تولید میشود.

2- این الیاژ فاقد عنصر روی و فاز مضر گاما2 است که بسیار  برای بیمار و پزشک مضرند  و در طولانی مدت میتواند خسارات جبران ناپذیری به پزشک وارد کند.

3- این محصول شامل6/42درصد نقره

4- 4/31درصد قلع

5-  26درصد مس است

6-ساخت ایران و تولید شده در شرکت اوزان میباشدو تا به امروز جایگاه ویژه ای را در بین پزشکان به خود اختصاص داده است.

7- آلیاژ آهک است.

8- با قیمت مقرون به صرفه(از بسیاری از برند های  ایرانی و خارجی ارزان تر است).

9- طول عمرزیاد و مقاومت آن رضایت بیمار را تضمین می کند.

10- استحکام بالا و تغییر اندازه مثبت خطر شکستن ترمیم  را کاهش می دهد.

11- کیفیت بالا وترمیم بادوام با عمرمفید طولانی و پرداخت عالی رضایت بیمار را تضمین میکند

12- قابلیت کندانس عالی وسیل باکیفیت درمارژینها

13- قدرت فشرده سازی بالایی دارد مقاومت بالا تحمل ۵۳۰ مگاپاسکال

14- حاوی ذرات اسفریکال و لچ کات جهت بالا بردن مقاومت

15- بسته بندی مطمئن و طراحی کپسول با قابلیت آزادسازی جیوه حین مخلوط کردن

16- صرفه جویی در مصرف انرژی

 موارد کاربرد:

ترمیم دندان های خلفی ( کلاس II و I ) در صورتی که نیاز به ترمیم های پلاستیکی و تکنیکی دیگری نباشد

مقایسه ترکیب امالگام سینالوس با استاندارد هایDAD:

امالگام ها به دو دسنه با درصد مس بالا و با درصد مس پایین تقسیم بندی میشوند

طبق تحقیقات انجام شده بر روی امالگام سینالوکس برای پی بردن به نوع و درصد اجزای تشکیل دهنده آن و آنالیز، توسط راکتور هسته امالگام سینالوکس را در دو زمان مختلف از نظر اجزای ترکیبی با هم و با درصدهای داده شده از طرف کارخانه و دو نوع آمالگام استاندارد سیبرالویو تایتن مورد مقایسه قرار داده شد. در این ازمایش سه کپسول یکسان آمالگام سینالوکس، تولید شده در تاریخهای متفاوت، انتخاب شدند  و داخل راکتور قرار گرفتند و به مدت 10 روز به آنها پرتوهای رادیواکتیو تابانده شد. بعد از این زمان عناصر موجود در آمالگام فعال و به رادیوایزوتوپهای همان عنصر تبدیل شدند و از خود پرتو ساطع کردند؛ سپس سیستم اسپکترومتر گاما این پرتوها را جمع آوری و به نرم آفزار Span منتقل کرد. نتایج نشان داد که آمالگام سینالوکس از نظر درصد و نوع عناصر تشکیل دهنده با یکدیگر و با درصدهای داده شده از طرف کارخانه یکسان است .؛ همچنین آمالگام سینالوکس از نظر درصد عناصر تشکیل دهنده با آمالگام استاندارد سیبرالوی تفاوت زیادی ندارد. اما در مقایسه با آمالگام استاندارد تایتن، بین این دو آمالگام در دو عنصر تفاوت زیادی مشاهده نشد.

سینا سیلور

ویژگی های خاص:

1- پودر الیاژ امالگام با درصد نقره بالا یی دارد.

2- ذرات کروی شکل که با روش اتمایزینگ تولید میشود و در مدل کپسولی

3- فاقد فلز روی و فاز مضر گاما 2است .

4- مقاومت ان نسبت به خوردگی بسیار بالا است

5- پولیش پذیری سریع و آسان

6- قابلیت کندانس کردن بالا بدون ایجاد تخلخل

6- فاقد فاز گاما دو و عاری از فلز روی

7- مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی

8- قیمت مناسب و کیفیت بالا.

9-یکی از پرفروش ترین آماگام های ایرانی موجود در بازار.

10-مقاومت دربرابر سایش های دندانی.

11- ساخت ایران و تولیدشده در شرکت اوزان

12- ۶۰ درصد نقره

13- ۵۹ درصد نقره

14- ۲۸ درصد قلع

15 ۱۳ درصد مس

16- بصورت اسفریکال

بهترین جاگزین برای کامپوزیت

بررسی مواد ترمیمی:

1-آمالگام :

1- ساخته شده از قلع – نقره- جیوه پزشکی-روی و مس است.

2-در برابر فشار بسیار مقاوم تر از کامپوزیت است.

3-بطور متوسط به مدت هفت سال در دهان بیمار باقی می ماند که از عمر کامپوزیت بیشتر است.

4-هزینه این درمان از کامپوزیت ارزان تر میباشد.

5- در درمان های دندان های خلفی استفاده میشود.

اما به علت رنگ نقره ای نمیتواند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت  دندان های قدامی باشد.

2-پر کننده طلا:

1- از آلیاژ طلا ساخته شده است.

2- در برابر فشار جویدن بسیار مقاوم تر از کامپوزیت است.

3- بطور متوسط تا 10سال در دهان باقی میماند که از عمر کامپوزیت بیشتر است.

4-هزینه تقریبا 10 برابر کامپوزیت است.

5-برای درمان های اینله-اونله و تاج استفاده میشود.

اما برای استفاده در دندان های قدامی  به علت دو رنگ شدن مینا و زیبایی دندان نمیتواند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت دندان های قدامی باشد

در صورت درخواست بیمار میتوان استفاده کرد

3- روکش طلا:

1-ساخته شده از طلا است.

2-بسیار بسیار مقاوم تر از کامپوزیت در برابر فشاراست.

3-قیمت تقریبا 10برابر کامپوزیت است.

4-بطور متوسط 10سال در دهان باقی میماند.

اما همرنگ دندان نیست.

درصورت درخواست بیمار مبتواند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت باشد.

4-سرامیک:

1-ساخته شده از پرسلان است.

2-در درمان های اینله -اونله و تاج استفاده میشود.

3-بطور متوسط 7سال در دهان باقی میماند که از عمر کامپوزیت بیشتراست.

4-قیمت از کامپوزیت بیشتر و از روکش طلا کم تراست.

5-هم رنگ دندان است.

6-در مورد رنگ پذیری از کامپوزیت  مقاوم تراست.

اما  از نظر مقاومت از کامپوزیت ضعیف تر است  و نمیتواند  جایگزین مناسبی برای  کامپوزیت دندان های خلفی باشد.

5-یونومر شیشه ای(گلاس یونومر):

1-ساخته شده از رنگ آکریلیک و شیشه ای فولوروآلومینو سیلیکات است.

2-اغلب بعنوان سیمان در درمان های  اینله  مورد استفاده قرار میگیرد و در درمان های دندان های قدامی استفاده میشود.

3- بطور متوسط 5سال در دهان باقی میمیاند که برابر با ماندگاری کامپوزیت است.

4-از نظرقیمت با کامپوزیت برابری میکند.

5-تقریبا هم رنگ دندان است ولی قابل مقایسه با کامپوزیت نیست.

6-اما نظر مقاومت از کامپوزیت  ضعیف تراست.

در نتیجه جایگزین مناسبی برای کامپوزیت نمیتواند باشد

راهنمای خرید بهترین سمان برای چسباندن درهر درمان(قسمت اول)

در این مقاله ما به بررسی انواع سمان ها با مقایسه کیفیت و متناسب با هر درمان و نحوه استفاده هر کدام را بیان میکنیم.

سمان پلی کربوکسیلات

از ترکیب یک پودر و مایع خمیری بوجود میآید که پس از 2الی4 دقیقه بسیار چسبنده می شود و مناسب برای چسباندن روکش روی دندان های عصب کشی نشده است.

کاربرد:

1-این سمان مناسب برای لوتینگ و لاینر است.

2- به عنوان لاینر برای تمام مواد پرکننده از جمله آمالگام و کامپوزیت ها استفاده میشود.

3- برای سمان و محکم کردن اینله، آنله، روکش و بریج های فلزی و همچنین سرامیکی استفاده میشود.

4- در سمان کردن بند ارتودنسی استفاده میشود.

5- در سمان کردن پین و اسکرواستفاده میشود.

6- در کور بیلداپ استفاده میشود.

7- پانسمان موقت ولی طولانی مدت است.

8-برای پر کردن دندان های شیری استفاده میشود.

مزایای استفاده از این سمان:

1- عدم ایجاد درد در بیمار

2- مناسب برای دندان های حساس و نزدیک به عصب در ترمیم ها.

3- استفاده آسان.

4- بدون نیاز به اچینگ، پرایمینگ و باندینگ.

5- دارای مقاومت فشاری بسیار عالی است.

6- مدت زمان لازم برای مخلوط کردن 60ثانیه است.

7- مدت زمان لازم برای سفت شدن در دمای 23 درجه سانتی گراد برای سمان کردن، 2 دقیقه و برای لاینینگ، یک دقیقه است.

8- مدت زمان کارکرد بعد از اتمام مخلوط نمودن2 الی 4 دقیقه است.

سمان زینک فسفات

کاربرد:

1- برای چسباندن روکش دندانهای عصب کشی شده مناسب است .

2- برای مواد های پر کننده به خصوص آمالگام و کامپوزیت ها به عنوان یک لاینر عمل می کند.

3-در چسباندن کرون ایمپلنت استفاده میشود.

4- در چسباندنبریج استفاده میشود.

5- برای چسباندن بند ارتودنسی  استفاده میشود.

6- پین و اسکرو را سمان میکند.

7- در چسباندن روکش و بریج های فلزی و سرامیکی استفاده میشود.

8- اینله ، آنله را سمان و محکم می کند.

9- یک پر کننده ی مناسب برای دندان های شیری است.

10- پانسمان کننده ی موقت با مدت طولانی است.

مزایای استفاده از این سمان:

1- چسبندگی عالی است.

2- دارای ثبات ابعادی است.

3- هندلینگ آسانی برای پزشک دارد .

4- پالپ را تحریک نمی کند.

5- غیر سمی است.

6- 120 سال سابقه ی کلینیکال دارد.

7- مدت زمان برای کخلوط کردن 90ثانیه است.

8- زمان لازم برای لاینینگ 1.5 دقیقه و برای سمان کردن 3 دقیقه لازم است.

9-و زمانی که بعداز تموم شدن مخلوط لازم است 4 تا 7.5 دقیقه است.

گلاس آینومر لوتینگ

کاربرد:

1- سمان دائم پین های فلزی و پست های ریختگی است.

2- سمان دائم اینله ها، آنله ها، کرون ها و بریج های فلزی و PFM است.

3- سمان انواع رستوریشن هااست.

4- سمان دائم کرون و بریج ها ی سرامیکی ست.

مزایای استفاده از این سمان:

1- سرامیکی با قدرت بیش از 600 مگاپاسکال

2- سلف کیور است.

3- رادیواپسیته بالایی دارد.

4- ضخامت نازک 15 میکرونی دارد.

5- باند شیمیایی محکمی در اتصال با دندان است.

6- عرضه شده با شید Light yellowاست.

7- بدون نیاز به اسید اچ و باندینگ است.

8- آزادسازی فلوراید به مقدار زیاد و طولانی مدت را انجام میدهد.

9- راحتی کاربرد با افزایش زمان کارکرد.

10-کاهش زمان سخت شدن.

11- مقاوم در برابر حلالیت در دهان و ایجاد سیل مارجینالی بادوام و کاهش میکرولیکیج (ریز نشت)

12- بیش از 31سال سابقه درخشان.

سمان گلاس اینومر لوتینگ

راهنمای خرید بهترین سمان برای چسباندن در هر درمان(قسمت دوم)

این مقاله در ادامه مقاله قسمت اول است.

سمان رزینی لایت کیور

کاربرد:

1- جهت چسباندن روکش های دندانی تمام سرامیکی کاربرد دارند.

2- سمان لایت کیور ویژه سمان نمودن وینیرهای پرسلن و کامپوزیت استفاده میشود.

مزایای استفاده از این سمان:

1- دارای فیلر بالا و Film Thickness کم (22µm) که شما را از استحکام ترمیم و جایگزینی دقیق آن مطمئن می سازد.

2- قابلیت تحمل فشار بسیار بالا 329mpa .
3- تحمل فشارهای کششی را دارد 129mpa.
4-در 4رنگ ویتا و 4رنگ کروماتیک است.تنوع در رنگ ها، شما را در دستیابی هر چه بیشتر زیبایی یاری می دهد.
5- ثبات رنگ عالی را داراست.

6- امکان مشاهده دقیق رنگ سمان مورد نظر به علت وجود خمیرهای قابل شست و شو با آب در سرنگ های ۵/۱گرمی.
عرضه به صورت کیت شامل: 5 سرنگ 4/5 گرمی سمان Choice 2 با رنگ های:
(A1، B1، Milky Bright و دو عدد Translucent)، باندینگ All-Bond 3 اجزا A,B (هر کدام یک بطری 6 میلی لیتری)، اسید اچ Uni-Etch 32% (یک سرنگ 5 گرمی)، اسید اچ پرسلن Porcelain Etch 9.5%HF
(یک سرنگ ۵گرمی) رزین Porcelain Bonding Resin (یک بطری 6 میلی لیتری)، Bis-Silane سایلن دو قسمتی اجزا A,B (هر کدام یک بطری 6 میلی لیتری)، ابزار جانبی لازم، راهنمای اجرا می باشد.
همچنین این کیت با All Bond Universal نیز موجود می باشد.

نحوه استفاده:

آماده سازی پرسلن:

1- اگر روکش توسط لابراتوار اچ نشده باشد با پرسلن اچ به مدت 90 ثانیه اچ کنید.

2- با آب بشورید.

3- به آرامی پوار هوا بگیرید.

4- بطری Bis-Silane A,B را ترکیب کرده و سطح داخلی روکش را به آن آغشته کرده و 30 ثانیه صبر کنید.

5- با فاصله پوار هوا بگیرید تا خشک شود.

آماده سازی دندان:

1- سطح دندان را تمیز کرده و به مدت 15 ثانیه اچ کنید.

2- به آرامی بشورید.

3-  به آرامی خشک کنید.

4- دندان را به 1-2 لایه از All Bond Universal یا All-Bond 3 آغشته کنید.

5- حداقل 10 ثانیه با فاصله پوار هوا بگیرید تا حلال باندینگ تبخیر شود.

6- به مدت 10 ثانیه لایت کنید.

سمنتیشن:

1- سطح داخلی روکش را به یک لایه بسیار نازک از Porcelain Bond آغشته کنید

2- سمان choice 2 را داخل روکش تزریق کنید و کمی هم بزنید تا حباب ندهد.

3-  روکش را روی دندان قرار دهید.

4-  (3-5) ثانیه لایت کنید سمان های اضافی را پاک کرده و سپس به مدت 40 ثانیه لایت کنید.

سمان دوال کیور

کاربرد:

1- بهترین گزینه برای چسباندن روکش های دندانی زیرکونیا هستند .

2- در ایمپلنتها خطر پوسیدگی وجود ندارد، می توان حتی به عنوان سمان اصلی در میان مدت و بلندمدت جهت پروتز ایمپلنت از آنها استفاده کرد تا در صورت ایجاد مشکل راحت تر بتوان پروتز را خارج نمود.

مزایای استفاده از این سمان:

1- عملکرد بسیار ساده ای دارد.

2- عدم حضور آمین در ترکیبات آن.

3- عدم تغییر رنگ در درمان های زیبایی

4- قدرتمندترین سمان رزینی دو برابر سمان های دیگر را داراست.

سمان دوال کیور

سمان رزینی

کاربرد:

1- بهترین گزینه برای چسباندن کرون، روکش، پست، انیله و آنله می باشد.

2-این محصول استحکام بسیار بالایی دارد و یک مهر و موم فوق العاده در برابر میکرولیکیج(ریزنشست) ایجاد می کند.

3- مناسب جهت چسبندگی روکش های PFM، CERCE و طلا.

مزایای استفاده ازاین سمان:

1- سلف ادهزیور.

2- خاصیت آزاد سازی فلوراید را دارد.

3- بدون نیاز به  استفاده از اج و باند است.

4- دوام رنگ بالا و حفظ زیبایی دندان هارا داراست.

5- عدم ایجاد حساسیت های دندانی.

6- استفاده آسان و سریع.

7- قابلیت کار در محیط دندان را داراست.

سمان رزینی