استفاده از خمیردندان‌ها و سفیدکننده‌های دندانی چه مزایا و معایبی دارند؟

استفاده از خمیردندان‌ها و سفیدکننده‌های دندانی چه مزایا و معایبی دارند؟

این روزها تبلیغات گسترده‌ای در زمینه انواع سفیدکننده‌های دندان نظیر لاک، برچسب دندان دستگاه‌های سفیدکننده‌های وایت لایت و خمیردندان سفیدکننده‌های مختلف در داروخانه‌ها و بازار معرفی می‌شوند.

مکانیسم سفیدکننده‌ها با تغییر رنگ طبیعی دندان عمل می‌کند و با کمک پر اکسیدها و ترکیب آن‌ها با رنگ‌دانه‌های رویه خارجی و داخلی آن‌ها را از دندان حذف می‌کند.

باید گفت که رنگ‌دانه‌های سطحی دندان‌ها را به‌وسیله روش‌های شیمیایی و فیزیکی حذف می‌نماید که مانند انواع خمیردندان‌های سفیدکننده دندان عمل می‌کند.

تغییر رنگ دندان با توجه به تغییر سن همانند سفید شدن مو امری طبیعی خواهد بود بنابراین زمان دندان‌های ما به‌مرور زودتر خاکستری خواهد شد. از طرفی عوامل رنگ کننده دندان‌ها مانند سیگار، چای، قهوه یا نوشیدنی‌های رنگی، شکلات می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. برخی مواقع آب به‌شدت فلوراید دار، نواقص دندانی مادرزادی یا تغییر رنگ‌های دارویی در زمان شکل‌گیری دندان‌ها باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. توصیه می‌شود تشخیص علت بدرنگی دندان تنها با نظر و کمک دندان‌پزشک انجام شود.

 استفاده از سفیدکننده‌های دندانی چه نتیجه‌ای می‌دهد؟

برخی افراد نمی‌دانند تغییر رنگ دندان آن‌ها به علت یک پوسیدگی ساده می‌باشد. بعضی مواقع جرم‌های دندانی بسیار سنگین می‌باشد و لثه‌ها به‌سرعت بیمار می‌شوند؛ بنابراین هر نوع سفیدکننده‌ای نظیر لاک دندان، ژل‌های متنوع، دهان‌شویه‌های سفیدکننده دندان، انواع خمیردندان سفیدکننده دندان تا هنگامی‌که جرم دندانی برطرف نشود این مشکل را برطرف نمی‌کنند.

اگر برای درمان جرم دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید با هزینه کمتری می‌توانید دندان‌هایی سالم و سفید داشته باشید و کلیه محصولات داروخانه‌ای ( لاک دندانی، برچسب سفیدکننده دندانی، محصولات گیاهی سفیدکننده دندان و ژل سفیدکننده دندان باید تحت نظر متخصص دندان‌پزشک باید بکار برده می‌شود.

عملکرد سفیدکننده‌های دندانی مانند وایت لایت چگونه است؟

مکانیسم سفیدکننده‌ها و هر نوع دستگاهی که از طریق سیستم نوردهی عمل می‌کند این است که برخی مواد سفیدکننده دندان می‌باشند و به کمک نور عوامل سفیدکنندگی آن‌ها فعال می‌شود. این مکانیسم هیچ‌گونه مزیت وبرتری نسبت به موادی که دارای اکتیواتور شیمیایی هستند، ندارند. یکی از معایب سیستم‌های سفیدکننده نوری نظیر وایت لایت این است که در این مجموعه، ‌تری‌هایی وجود دارد که برای اشخاص مختلف فرق می‌کند. درواقع می‌تواند بر روی لثه نفوذ نموده و مشکلات جدی دندانی و لثه‌ای را باعث شود.

درصورتی‌که اگر سفید کردن دندان توسط دندان‌پزشک انجام شود به کمک قالب‌گیری از دندان‌ها و ساخت تری دندانی مخصوص برای دندان شخص این مشکل برطرف خواهد شد. همچنین درروش سفید کردن دندان در کلینیک دندان‌پزشک از لثه‌ها در برابر ژل‌های سفیدکننده محافظت می‌نماید.

درصورتی‌که که قصد استفاده از سفیدکننده‌های دندانی رادارید باید حتماً با دندان‌پزشک مشاوره نمایید تا بهترین روش درمانی جهت سفید کردن دندان را به شما ارائه دهد. استفاده خودسرانه از سفیدکننده‌ها علاوه بر این‌که کمکی به سفید شدن دندان‌ها نمی‌کنند بلکه باعث خراب شدن دندان می‌شوند.

 انواع سفیدکننده‌های دندان

  • در اغلب داروخانه‌ها چسب‌های سفیدکننده به فروش می‌رسند و تولیدکنندگان این چسب‌ها مدعی هستند که از بهترین مواد سفیدکننده برای ساخت چسب استفاده نموده‌اند. درواقع این چسب‌ها از قطعات کوچک پلاستیکی که دارای پر اکسید هیدروژن است، تولیدشده‌اند و برای برطرف شدن لکه‌های دندانی و سفید شدن دندان‌ها مؤثر هستند. پس باید این چسب‌ها را بر روی دندان قرارداد تا مؤثر واقع شود؛ اما متأسفانه پر اکسید هیدروژن بانفوذ در مینای دندان و عاج، کلاژن‌های موجود در عاج را از بین می‌برد و باعث تکه‌تکه شدن عاج می‌شود. همچنین تماس این چسب با لثه می‌تواند به لثه‌ها آسیب برساند. این برچسب نمی‌توانند به قسمت‌های میانی و انحنایی دندان برسند و پس از استفاده این بخش‌ها همچنان بدون تغییر رنگ باقی می‌مانند و سایر قسمت‌ها سفید می‌شوند و شکلی نازیبا برای دندان‌های فرد ایجاد می‌کنند.
  • پودرهای سفیدکننده یکی از سفیدکننده‌های دندانی محسوب می‌شود که برای سرعت بخشیدن به امر سفید کردن دندان به‌صورت خانگی استفاده می‌شوند. این پودر مانند دیگر سفیدکننده‌ها برای دندان و دهان آسیب رساننده می‌باشند. پودرهای سفیدکننده اغلب دارای سیلیس می‌باشند، که این ماده می‌تواند موجب از بین رفتن مینای دندان و حساس شدن آن شود. اگر از این پودرها به مقدار زیاد و طولانی در طی هفته استفاده شود به‌مرور باعث شکستگی و ترک خوردن دندان‌ها می‌شود.
  • انواع ژل‌ها و خمیردندان‌های سفیدکننده، به نظر کم‌خطر می‌رسند. همچنین استفاده از ژل‌های سفیدکننده به اعتقاد برخی پزشکان با خوردن و شستن دندان‌ها این مواد پاک می‌شوند و کم‌خطرتر از دیگر سفیدکننده‌ها می‌باشند. درواقع مواد اسیدی این ژل‌ها نسبت به سایر مواد سفیدکننده کمتر می‌باشد بنابراین در دفعات کم می‌توان از این مواد استفاده نمود؛ اما ساختار خمیردندان‌های سفیدکننده به دلیل ترکیباتی که دارند کاملاً متفاوت می‌باشد زیرابه علت ترکیباتی که دارند قادرند برخی لکه‌های واقع بر روی دندان را برطرف نمایند و همچنین به مینای دندان نیز آسیب می‌رسانند. به‌این‌ترتیب مینای دندان نازک می‌شود و عاج دندان نیز آسیب می‌بیند؛ بنابراین دندان‌ها کم‌کم حساس می‌شوند و بااحساس هر نوع سردی یا گرمی، عصب‌های دندان دچار درد می‌شوند.

 آیا سفیدکننده‌های دندان مضر هستند؟

برخی افراد سودجو بدون توجه به بهداشت و سلامت افراد جامعه، متأسفانه اقدام به تولید انواع سفیدکننده‌های دندان می‌کنند؛ و با تبلیغات غیرواقعی محصولات خود را در داروخانه‌ها و مراکز درمانی به فروش می‌رسانند که بی‌نهایت برای دندان مضر می‌باشند.

دندان از سه لایه ایجادشده است که شامل مینا، عاج و ریشه است و هریک از این لایه‌ها دارای وظایف خاصی برای نگه‌داری و سلامت دندان‌ها می‌باشند. مینای دندان که بخش رویی دندان را تشکیل می‌دهد نقش محافظت از دندان را بر عهده دارد. بخش زیرین مینای دندان عاج می‌باشد که از مقدار زیادی کلاژن ایجادشده است. در داخلی‌ترین قسمت دندان نیز ریشه‌ها و عصب دندان واقع‌شده است که حساس‌تر می‌باشد و این مواد باعث آسیب دیدن مینا و عاج دندان می‌شود.

بررسی‌های به‌دست‌آمده نشان‌دهنده این است که ماده هیدروژن پر اکسید، باعث سفید شدن دندان خواهد شد که آسیب جدی به بافت کلاژن عاج می‌رساند؛ بنابراین هر چه مقدار هیدروژن پر اکسید بیشتر باشد آسیب بیشتری به دندان وارد می‌شود. همچنین موجب حساس شدن دندان‌ها و فیبرهای عاج دندان می‌شود.

پیشنهاد می‌شود در زمان خرید این محصولات به مقدار هیدروژن پر اکسید آن توجه نمایید و قبل از مصرف هر نوع سفیدکننده دندان باید طبق دستور دندان‌پزشک آن را خریداری نمایید.

بهترین سفیدکننده‌ها مواد حاوی فلوراید می‌باشند و باعث بازسازی داخلی دندان‌ها هستند و از هر نوع مشکل و حساسیت دهان و دندانی جلوگیری می‌کنند. البته بهتر است این مواد را هرچند روز یک‌بارمصرف نمایید و از مصرف روزانه آن برای دندان پرهیز نمایید.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »