اسکوپ تشخیصی چیست

اسکوپ وسیله ای است که برای تشخیص مشکلات داخلی بدن شامل گوارش، ریه و اورولوژی مورد استفاده قرار می گیرد. درصورتی‌که بیمار به وسیله پزشک توصیه به انجام پروسیجرمی‌شود، می‌تواند باهماهنگی با بخش اسکوپی، پرونده سرپایی برای وی در زمان مشخص توسط مسئول پذیرش انجام می‌شود. بیمار پس از طی نمودن مراحل پروسیجر و به دستور پزشک و دریافت دستورات وآموزش های لازم می توانند از این بخش ترخیص شوند یا به دیگر بخش ها منتقل شوند.

 اسکوپ گوارشی

در این بخش از طریق آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی مورد بررسی قرار می گیرد سپس به مشکلات گوارشی مانند خونریزی های دستگاه گوارش، برداشتن پولیپ از قسمت های مختلف دستگاه گوارش و برای افرادی که مبتلا به اختلال بلع هستند پگ PEGقرار می گیرد. از دیگر تشخیص های انجام گرفته در اسکوپ معده و روده می توان به درمان تنگی مری و خروجی معده یا روده بزرگ اشاره کرد. همچنین واریس مری،درمان آندوسکوپی ریفلاکس به وسیله امواج رادیو فرکوئنسی و مشکلات مجاری صفراوی، پانکراس مانند سنگ کیسه صفرا، اندو سونوگرافی جهت تشخیص تومورهای پانکراس و کیست های پانکراس ، بررسی PH مری و مانومتری، کپسول آندوسکوپی، فیبرو اسکن کبد، بیو پسی کبد، هیدروتراپی کولون جهت جراحی کولون و آماده سازی کولونو سکوپی و سرانجام پاراسنتز مایع آسیت از مواردی است که توسط اسکوپ ناحیه گوارشی انجام می گیرد.

 تشخیص و درمان بیماری های مربوط به اورولوژی

جهت درمان بی‌اختیاری ادرار، برای درمان رفلاکس ادرار از طریق تزریق ژل واتریکس، درمان سنگ‌های مجاری ادراری، اقدامات لازم مربوط به تومور مثانه ، رزکسیون تومور پروستات برای درمان بزرگی پروستات، یوروترومی برای تنگی مجاری ادراری، بیوپسی پروستات، جراحی کلیه، اندواورولوژی، اورولوژی مخصوص زنان، جراحی ترمیمی و پلاستیک مجاری ادراری، اختلالات مربوط به عملکرد مثانه و همچنین بررسی عملکرد عصب و عضله مثانه، ظرفیت وحجم مثانه، اسفنکتر مثانه و بررسی مجاری ادراری و سرانجام لاپاروسکوپی کلیه و پروستات از اقدامات انجام گرفته در اسکوپ مجاری ادراری و کلیه ها می‌باشد.

تشخیص و درمان ناحیه ریه

پروسیجرهای فوق تخصصی برای رفع تنگی دستگاه تنفس، برونکوسکوپی، پلورسکوپی و خارج کردن هر گونه جسم خارجی از اقدامات ناشی از اسکوپ این اندام می باشد.

 اسکوپ بیماری های مربوط به کبد

متاسفانه از بیماری های شایع در کشور می توان به بیماری کبدی اشاره کرد که منتهی به فیبروز و سرانجام سیروز کبدی می شوند. در حال حاضر بیماری کبد چرب در میان افراد چاق، افراد دچار اضافه وزن، کم تحرک و مصرف کنندگان الکل بسیار مشاهده می‌شود که نیازمند داشتن یک روش تغذیه ای مناسب و جلوگیری از بیماری های مربوط به کبد می‌باشد.

امروزه از پیشرفته ترین تکنولوژی برای تشخیص و سنجش دقیق شدت فیبروز وسیروز کبدی، استئاتوز کبد و انجام تست فیبرواسکن برای بررسی ضایعات کبدی ناشی از ابتلا به کبد چرب، انواع هپاتیت نوع B،C نقش بسیار ارزنده ای دارد.

دستگاه فیبرواسکن

این دستگاه به وسیله امواج اولتراسوند، میزان سختی کبد را محاسبه می کند و شدت فیبروز و سیروز کبدی را معین می نماید. پزشک متخصص می‌تواند از این روش به جای بیوبسی کبد استفاده نماید. نمونه های جدید این دستگاه می توانند علاوه بر اندازه گیری میزان سختی کبد( فیبروز کبدی) توانایی اندازه گیری CAP در طی مراحل تست را دارد. CAPیک معیار و پارامتر قابل اعتماد برای تشخیص میزان چربی سلول های کبدی ( استئاتوز) به شکل کمی می‌باشد. این ارزیابی به سهولت انجام می گیرد و به صورت دقیق و منحصر به فرد کبد را مورد ارزیابی قرار می دهد. همچنین فیبرو اسکن روشی غیر تهاجمی و بسیار آسان است که تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. به این ترتیب که پزشک از بیمار می خواهد به پشت خوابیده و دست راست خود را در زیر سر قرار دهد سپس به وسیله امواج ارسال شده از یک پروب اولترسوند کوچک به کبد میزان چربی و سفتی کبد را معین می کند.

 سیستوسکوپی تشخیصی

به وسیله سیستوسکوپی متخصص اورلوژی قادر خواهد بود مثانه و لولهای مجاری ادراری را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

سیستوسکوپ یا لوله باریک که مجهز به لنز می‌باشد که وارد مجرای ادرار ی می‌شود و به سمت مثانه هدایت می‌شود.

تومورهای مثانه از هر نوع یا شکلی باشند و به هیچ وسیله ای قابل دیدن نیستند، به وسیله سیستوسکوپ قابل تشخیص می باشند. همچنین بیمارانی که باید تحت مل پروستات قرار بگیرند نیز باید حتما به وسیله سیستوسکوپ مورد معاینه قرار بگیرند. کلیه التهابات مثانه به وسیله سیستوسکوپ کاملاً قابل شناسایی می‌باشد.

 علائم ونشانه های مشکلات مجاری ادراری

وجود خون در ادرار، بی‌اختیاری ادرار، مثانه پرکار و ادرار دردناک وتشخیص بیماری های مربوط به سیستم کلیوی

سیستوسکوپ برای تعیین بروز عفونتهای مجاری ادراری، انواع سرطان مثانه، سنگ‌های مثانه، التهابات مثانه، تنگ شدن مجاری ادراری و تشخیص بزرگ شدن پروستات عملکرد مفیدی داشته است. به این ترتیب با کمک ابزار خاص به وسیله سیستوسکوپ برخی شرایط ایجاد شده و خاص را در مثانه درمان می نمایند، به عنوان مثال می توان به تومورهای بسیار کوچک اشاره داشت که از طریق سیستوسکوپ حذف و درمان می شوند. گاهی برای نمونه برداری از بافت های مثانه و مجاری ادراری در حین سیستوسکوپی توسط پزشک معالج صورت می گیرد.

مشکلات ناشی از سیستوسکوپی

به شکل بسیار نادر سیستوسکوپ می‌تواند ذرات و جرم هایی را به مجاری ادراری منتقل نماید که منجر به عفونت می شوند. معمولا پزشک برای جلوگیری از این مشکل آنتی‌بیوتیک تجویز می نماید. عوارض ناشی از سیستوسکوپی و عفونت مجاری ادرای برای افراد ی که دارای سن بالا، مصرف کننده دخانیات یا سیگاری باشند یا مجاری ادراری آن ها به شکل غیر نرمال باشد، ممکن است با ریسک همراه باشد.

 عوارض جانبی ناشی از سیستوسکوپی

اگر بیمار پس از سیستوسکوپی با علائم زیر مواجه شد، باید با پزشک معالج خود مراجعه نموده یا به نزدیک ترین مرکز اورژانس مراجعه نماید.

در زمان ادرار کردن بیمار قادر به انجام این کار نباشد

  1. در داخال ادرار لخته های خون سنگین یا خون قرمز روشن مشاهده شود.
  2. درد شکم یا حالت تهوع
  3. تب ولرز که میزان حرارت بدن تا ۳۸٫۵ درجه سانتی گراد می رسد.
  4. درد و سوزش در زمان ادرار کردن تا بیش از ۲ روز بعد از سیستوسکوپی

 اقدامات قبل از سیستوسکوپی

مصرف آنتی‌بیوتیک به توصیه پزشک معالج برای جلوگیری از هر گونه عفونت ضروری است، به یاد داشته باشید که گاهی لازم است مثانه پر باشد تا آزمایش ادرار انجام شود، بنابراین نباید مثانه را خالی نمایید.

مراحل سیستوسکوپی

پزشک ممکن است از مسکن وریدی یا بیهوشی عمومی استفاده نماید بنابراین وجود یک همراه برای بیمار ضروری می‌باشد. سیستوسکوپی بسیار ساده و سرپایی به مدت ۱۵ دقیق انجام می‌شود. درصورتی‌که از بیهوشی کامل استفاده شود زمان موردنیاز ۳۰ دقیقه خواهد بود.

پس از انجام عمل سیستوسکوپی در یک اتاق منتظر خواهید بود تا عوارض داروها ( بیهوشی و آرام‌بخش) از بین برود و می‌توانید مطب را ترک نمایید. مشاهده خون‌ریزی از مجاری ادراری به رنگ صورتی روشن در ادرار در روزهای نخست سیستوسکوپی طبیعی می‌باشد. همچنین سوزش در زمان ادرار کردن یا نیاز به ادرار کردن در روزهای اول و دوم پس از عمل کاملاً طبیعی می‌باشد.

می‌توانید برای تسکین درد از یک پارچه تمیز و مرطوب و گرم بر روی مجرای خارجی ادرار استفاده کنید.

دوش آب گرم می‌تواند مفید باشد البته باید طبق دستور پزشک رفتار نمایید و به مقدار زیاد مایعات مصرف نمایید تا با تخلیه کردن مثانه از درد و ناراحتی مربوط به مجاری ادراری کاسته شود.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »