ایرموتور ابزاری کارآمد در امر دندان‌پزشکی

ایرموتور ابزاری کارآمد در امر دندان‌پزشکی

پیشرفت و توسعه در زمینه دندان‌پزشکی به حدی ارتقا پیداکرده است که مشکلات دندانی نظیر تخریب یا از دست دادن دندان برای مردم دیگر دغدغه نمی‌باشد. در حال حاضر ساخت دندان مصنوعی به کمک انواع مختلف ایمپلنت در حال حاضر قدیمی و منسوخ‌شده است. امروزه دندان‌پزشکان به کمک موتور ایمپلنت یا موتور جراحی، کمک زیادی به درمان و ساخت ایمپلنت می‌کنند.

 نحوه عملکرد ایرموتور

اصولاً این موتور با دور پایین عمل می‌کند و نیرویی که موجب چرخش آن می‌شود، معمولاً هوا می‌باشد. هوای واردشده به ایرموتور با بقیه اینسترومنت تفاوت دارد. میزان هوای آن جهت آنگل مطلوب می‌باشد و حتماً باید در تابلت یونیت دندان‌پزشکی تنظیم شود تا مشکلات زیادی به دستگاه وارد نسازد.

از مزایای ایر موتور می‌توان به تنظیم جهت چرخش آن اشاره کرد که به‌صورت چپ و راست می‌باشد و می‌توان عنوان کرد که با توجه به نیاز پزشک قبل تنظیم است. بنابراین هرگاه دستگاه بر روی O تنظیم شود کار نمی‌کند.

قسمت انتهایی ایرموتور مانند توربین است که گاهی دارای ۲ یا ۳ یا ۴ سوراخ است. ایرموتور بدنه‌ی مستحکمی دارد و به همین علت دیر به مشکل برمی‌خورد. چگونگی عملکرد و کیفیت ایرموتور جهت دندان‌پزشک اهمیت زیادی دارد، برای این‌که مانع هرگونه خرابی موتور شویم باید به نکات زیر توجه داشته باشیم

  1. باید دانست که فشار هوای متصل به ایرموتور باید مناسب با دستگاه باشد.
  2. هرگونه روش استریل کردن دستگاه به روش نادرست می‌تواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند.
  3. روغن‌کاری دستگاه باید اصولی و درست انجام شود.
  4. جای گذاری آنگل و هندپیس باید به‌درستی انجام شود.
  5. در زمان حرکت موتور اتصال یا خارج نکردن هندپیس و آنگل باید مراعات شود.
  6. ایرموتور به‌وسیله یک دسته‌پیستون کار می‌کند که یکی پس از دیگری فشرده می‌شوند و موجب می‌شوند دیسک روبروی آن‌ها متقابل تغییر موضع دهد.

این موتورها به علت ساختار داخلی خود خیلی کم دچار خرابی یا مشکل می‌شوند اما درصورتی‌که روغن‌کاری اشتباه یا فشار هوای نامناسب گیرکرده باشد و در اصطلاح قفل کند، با اعمال فشار هوا هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند که برای رفع این مشکل لازم است آن را به نحوی از سمت خروجی به حرکت درآورد.

برای حل این معضلات می‌توان از راه‌کارهای زیر استفاده نمود.

  • اتصال آنگل و فرز بروساژ به ایر موتور ناسالم
  • رها کردن گیر ایرموتور به‌وسیله حرکات چپ و راست فرز بروساژ
  • روغن‌کاری کردن هر دو طرف ایرموتور
  • در زمان استفاده از ایرموتور چه نکاتی را باید رعایت نمود
  • فشار هوای یونیت را بر روی ۳ تا ۳٫۵ تنظیم نمایید زیرا فشار هوای پایین، باعث عملکرد نامطلوب ایرموتور می‌شود.
  • ایرموتور باید به‌وسیله اتو کلاو استریل شود. برای این امر ابتدا ایرموتور را روغن‌کاری و سپس داخل بسته استریل قرارداد و سرانجام درون اتو کلاو قرار دهید.
  • قبل و بعد از اتو کلاو ایرموتور را روغن‌کاری نمایید. برای این کار از قسمت لوله هوای راه‌انداز و همچنین جلوی ایرموتور انجام گیرد.
  • باید دانست که در زمان جاگذاری آنگل و هندپیس بر روی ایرموتور باید دقت زیادی نمود زیرا جاگذاری اشتباه باعث آسیب دیدن ایرموتور می‌شود.
  • آنگل را به ایرموتور در زمان حرکت، از آن جدا یا متصل نکنید چراکه شفت ایرموتور به آنگل آسیب وارد می‌سازد.

مسئله مهم دیگر در زمینه بکار گیری قطعات آنگل و ایرموتور تطابق سرعت خروجی ایرموتور با سرعت ورودی در آنگل است. برای این منظور باید سرعت‌های درج‌شده در کاتالوگ ایرموتور و آنگل را به‌دقت موردبررسی قرارداد به‌طوری‌که سرعت‌های ذکرشده با یکدیگر مساوی باشند. به این منظور مطمئن‌ترین راه‌حل جهت استفاده از ایرموتور و آنگل ساخته‌شده به‌وسیله کمپانی می‌باشد و عدم هماهنگی سرعت در طولانی‌مدت موجب آسیب‌دیدگی آنگل خواهد شد.

در زمان انتخاب توربین، مجموعه آنگل و ایرموتور باید ازنظر وزن دقت کافی به عمل آید تا در درازمدت به مچ دست آسیب نرسد.

 بهترین موتور ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم خالص است که سازگار با بدن انسان است. شکل ایمپلنت به‌صورت میله‌ای باریک بوده که درون استخوان فک قرارداد می‌شود. اهمیت قرار گرفتن ایمپلنت ازآنجا پیداست که اگر به شکل صحیح از آن نگه‌داری شود ماندگاری زیادی خواهد داشت.

امروزه در زمینه مراقبت‌های دندانی از سوی متخصصین عملیات زیادی در ارتباط با نگه‌داری و مراقبت از دندان صورت گرفته است. در حال حاضر دو نوع ایمپلنت اندوستیال و ساب پریوستیال در حال انجام می باشد.

ایمپلنت اندک ستیال: ایمپلنتی که درون استخوان قرار می‌گیرد، اما ساب پروستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و در زیر بافت لثه واقع می‌شود. امروزه ایمپلنت‌های ساب پریو ستیال کاربردی ندارد زیرا در قیاس با ایمپلنت‌های اندوستیال در طولانی‌مدت نتیجه ضعیف‌تری داشته و از استحکام کمتری برخوردار می‌باشند.

 ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

  1. درصورتی‌که بیمار سابقه شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی داشته باشد یا در حال حاضر این درمان را انجام می‌دهد.
  2. موارد خاص پزشکی مانند پوکی استخوان و بیماری‌های مانند آن‌که اطمینان از آن همچنان تأمین حاصل نشده است و عملکرد یا ماندگاری آن معین نباشد.
  3. برای پزشک سلامت لثه فرد بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین استخوان‌های فک و انسجام آن برای نگه‌داری ایمپلنت یکی از موارد موردتوجه دندان‌پزشکان می باشد.
  4. باید دانست که افراد مصرف‌کننده سیگار نمی‌توانند موفق به انجام عمل باشند زیرا سیگار موجب پایین آمدن زمینه عملکرد درمان خواهد شد.

معرفی چند نمونه موتور ایمپلنت موجود در بازار

  • موتورهای ایمپلنت Micro nx با توجه به نوع تأییدیه استانداردهای CE اروپا، ISO و FDA، داشتن نمایشگر LCD، اینسترومنت از جنس فایبراپتیک، قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور در ضریب‌های مختلف بین ۵ تا ۷۰ نیوتن بر سانتی‌متر است که به‌وسیله ۱ تا ۲۰ کاهنده تنظیم می‌شود. این سرعت چرخش دستگاه توانایی دارد از ۳۰ تا ۴۰۰۰۰ دور در دقیقه تنظیم شود. ساخت و تولید کشور کره جنوبی می‌باشد.
  • موتور ایمپلنت امگا توسط کشور ایتالیا طراحی و تولید می‌شود. نمونه پلاس، همراه با آنگل نوری می‌باشد و به علت کیفیت مناسبی که دارد در لیست بهترین موتورهای ایمپلنت واقع شده است.
  • موتور ایمپلنت کوکسو تولیدشده از کشور چین می‌باشد و صفحه نمایشگر این موتور یکی از بهترین موتورهای ایمپلنت در بازار است. اینسترومنت این نوع موتور از نوع نوری است. سرعت چرخش دستگاه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دور در دقیقه تنظیم می‌شود و گشتاور آن قابل تنظیم بین ۵ تا ۸۰ نیوتن بر سانتی‌متر به‌وسیله آنگل ۱ به ۲۰ کاهنده را دارا می‌باشد.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »