دستگاه فسفرپلیت چیست؟

در طی چند سال اخیر سیستم رادیو گرافی با سنسور های موجود یکی از انواع برتر رادیوگرافی های دیجیتالی موجود بوده است. امروزه فناوری جدید رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفرپلیت در دنیای دندانپزشکی جایگاه ویژه ای باز کرده است.

یکی از تفاوت های استفاده از سیستم های فسفرپلیت در مقایسه با سیستم های قبلی این است که به نور حساسیت دارند و به جای فیلم از یک سنسور استفاده می کند. اشعه ایکس به کار برده شده در این نوع سیستم ها توسط کریستال های فسفر ذخیره شده و بعد به کمک لیزر PSP خوانده می شوند و در آخر تصویری دیجیتالی قابل نمایش خواهد بود.

سنسورهای فسفر پلیت پر هزینه نیستند و همین طور برای بیماران پرخطر نمی باشد. از این نوع سیستم به عنوان پلی مابین دستگاه های آنالوگ و دیجیتنال نام می برند.تابش فتوشیمیایی یا PSL باعث آزادشدن انرژی ذخیره شده در فسفر شده و ایجاد سیگنال نوری می شود.اشعه x باعث آزاد شدن انرژی ذخیره شده می شود.

در این نوع رادیوگرافی 2 بار تابش اشعه نیازمند می باشد. تابش اولیه که میزانی اشعه دلخواه می باشد(نوشتن) و بعد از آن تابش ثانویه (خواندن) می باشد که چنین تصویر به وجود آمده را Phorsphor imager  می نامند.

چگونگی ذخیره اطلاعات در صفحات فسفرپلیت:

ضخامت لایه ها بین 0.1 تا 0.3 میلی متر می باشد. الکترون هایی که از طریق تابش اشعه ی الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه فعال شده اند تا زمانی که تابش ثانویه به وقوع بپیوندد به صورت شبکه کریستالی محبوس می شوند. عناصر فسفرپلیت که شامل یوروپیوم دو ظرفیتی می باشند، باریوم را برای تولید ماده ای جامد جایگزین می کنند.

تصویر برداری متخصص به وسیله اشعه X

در این نوع تصویر برداری، صفحه ی پلیت در یک کاست قرار داده می شود و در پشت آن قسمت قرار می گیرد تا اشعه X به آن بتابد. بعد از آن اطلاعات صفحه تصویربرداری به وسیله یک اسکنر لیزری خوانده شده و تصاویر به رادیوگراف دیجیتال تبدیل می شود.

این تصویر دیجیتال ایجاد شده بعد از آن درون سیستم قابل رویت می باشد و به وسیله نرم افزار نصب شده مواردی را نظیر: کنتراست، فیلتر، بزرگنمایی و میزان روشنایی را بر روی عکس ها می توانیم تنظیم و بررسی نماییم.از صفحات تصاویر بدست آمده می توان به تعداد محل هایی که در آن رادیو گرافی انجام شده استفاده کرده و به صورت سایت های شبکه ای مورد استفاده و بررسی قرار گیرند.

تفاوت های رادیوگرافی با فسفرپلیت:

رادیوگرافی مستقیم با رادیوگرافی با فسفرپلیت تمایز هایی دارد.در پردازش رادیوگرافی های مستقیم، اطلاعات تصویری ذخیره شده در پنل های تخت یا یک شناساگر، به صورت مستقیم به کامپیوتر ارسال می شود در حالیکه در رادیوگرافی فسفرپلیت از کاستی جهت تصویر برداری استفاده می شود و ازلاعات تصویری تهیه شده لز طریق اسکنر تا هنگام خوانده شدن و انتقال آن به کامپیوتر ذخیره می شود.

یکی از بزرگترین تفاوت این نوع تکنیک تصویر برداری، نحوه ذخیره ماندن اطلاعات تا هنگام اسکن شدن و انتقال دادن آن ها به کامپیوتر می باشد.

کاربرد فسفرپلیت:

کار با فسفرپلیت هم برای دندانپزشکان و هم برای کاربران بسیار آسان تر بر سیستم های بر اساس سنسور می باشد. پلیت ها بسیار نازک بوده و در هولدر های کیت استفاده می شوند. تصویر برداری در این نوع تکنولوژی همانند فیلم می باشد به صورتی که دستیار تصویری در یک پلیت قرار می گیرد و هیچگونه سیم و یا کابلی در آن وجود ندارد.

بعد از اینکه عکس ها گرفته می شود پلیت ها به یک پردازشگر منتقل می شود که این نوع پردازشگر در واقغ یک اسکنر لیزری می باشد.در این سیستم پلیت ها در یک شکاف و یا درام قرار می گیرد و کار دستگاه شروع می شود. بعد از اینکه تصاویر ظاهر شد توسط نرم افزار در یک قالب مناسب قرار می گیرد.

به صورت کلی کار با فسفر پلیت ها بسیار ساده و راحت تر از سنسور ها می باشد و این تکنولوژی نیاز به آموزش پیچیده برای کارکنان ندارد همینطور، فسفرپلیت ها بسیار به صرفه تر از انواع دیگر می باشد در حالیکه هزینه ی خرید و نگهداری سنسورها بسیار بالاست. هر یک از پلیت های بکار رفته در این نوع بیش تر از 1000 بار و گاها 2000 بار قابل استفاده برای گرفتن تصاویر می باشند. نکته حائز اهمیت این است که در حین کار باید مواظب بود تا دچار آسیب جدی یا آسیب جدی نشوند.

باید این نکته را در نظر داشت که تا اکنون رادیوگرافی کاملی عرصه نشده است و برای انتخاب یک رادیوگراف مناسب، دندانپزشک بر اساس فاکتور های موجود تشخیص می دهد کدام سیستم مناسب کار وی خواهد بود .

مزایای استفاده از فسفرپلیت:

  • وایر لس و بدون سیم بودن سیستم
  • راحتی بیمار
  • تصویر برداری های دیجیتال
  • تصاویر این دستگاه، قابلیت اشتراک گذاری را دارا هستند
  • به فیلم رادیوگرافی نیازی ندارد
  • بی نیاز به روش های قدیمی ظهور، ثبوت و تاریک خانه
  • سرعت کار بالا و افزایش بهره وری
  • هزینه های نگهداری و تعمیرات بسیار پایین
  • به آموزش پیچیده نیاز ندارد
  • کار باسیستم بسیار آسان و راحت می باشد
  • بسیار با صرفه از نظر اقتصادی

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »