سیلر های دندان‌پزشکی و انواع آبچوره ی جایگزین برای اندو

سیلر های دندان‌پزشکی و انواع آبچوره ی جایگزین برای اندو

در مورد اندو سیلرها یکی از جنجالی‌ترین مباحث در شرایط حاضر می‌باشند همچنین از وقت‌گیرترین و حساس‌ترین مراحل ترمیم و درمان ریشه یا درواقع آبچوراسیون و پر نمودن کانال ریشه می‌باشد. می‌توان گفت اصلی‌ترین مرحله درمان ریشه و همچنین دید بصری درمان ریشه که ازنظر دندان‌پزشک باید موردبررسی قرار بگیرد در مرحله آندو  یا عصب‌کشی دندان انجام می‌شود.

بسیاری از دندان‌پزشکان مرحله آبچوراسیون را امری پرزحمت و سخت می‌دانند.

اغلب دندان‌پزشکان ماهر هنگامی‌که کار آندو را با موفقیت به اتمام می‌رسانند از روش و الگوی خاصی جهت آبچوراسیون بهره نمی‌برند.

عملکرد سیلر برای مرحله آبچوره

درروش‌های مرسوم آبچوره، فرآیند اصلی را در زمینه تکنیک های آبچوره دندان، سیلر انجام می‌دهد بنابراین نوع و نحوه عملکرد سیلر از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد.

معمولاً سیلر ها با بیس رزینی از بهترین و معروف‌ترین سیلرهای کاربردی در اندو دنتیکس هستند که به روش لترالی و عمودی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته سیلرهای با بیس اوژنول بیشتر مرسوم بودند.

سیلرهای دارویی نظیر کورتون یا سیلرهای کلسیمی مانند هیدروکساید، گلاس یونومر نیز در گذشته متداول بوده‌اند که در مقایسه با سیلرهای رزینی که ازنظر تحقیقاتی و تجاری همچنان مورد اعتماد و مناسب نبوده‌اند.

در حال حاضر سیلرهای با بیس بیو سرامیک، روش‌های نوینی را برای آبچوره ایجاد کرده‌اند که می‌تواند بر روی سرعت، نحوه کار و حتی نتیجه عملکرد تأثیر به سزایی داشته باشند.

 سیلرهای ماروچی یا آندو سیل MTA

سیلر ماروچی یکی از سیلرهای با بیس غیر رزینی می‌باشد که در حال حاضر در بازار ایران ارائه می‌شود. اگرچه عرضه این سیلر به شکل منظم نیست اما می‌توان از آن به‌عنوان قابل‌دسترس‌ترین سیلر با بیس بیو سرامیک اشاره کرد. یکی دیگر از نکات مهم این است که ماروچی به‌جای سمان پورتلند حاوی ماده سیلیکات آلومینیومی با نام پوزولان است.

پوزولان درواقع نوعی پوکه آتش‌فشانی است که در ترکیب بتن نیز به کار می‌رود و به دلیل سازگاری با محیط‌زیست، ارزان بودن و استحکام بالا که از جنس سیمان پرتلند نیز است مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً سیلر های ماروچی که پوزولان دارد به‌سرعت ست می‌شود. افرادی که تجربه کار با این سمان رادارند می‌دانند که سیتینگ این سمان در برخی موارد خیلی بیشتر بوده است یعنی به‌محض ورود به کانال ممکن است سیتینگ حادث شود. بر طبق ادعای شرکت سازنده نهایت تایم سیتینگ ۱۲ دقیقه می‌باشد.

گاهی در مجاورت هوا و نه ‌تنها در شرایط رطوبتی، سیتینگ به‌سرعت انجام می‌شود. میزان شناور یا روان بودن سمان ماروچی در بازه AH plus می‌باشد و میزان اپیسیته آن کمی کمتر از AH plus می‌باشد.

اغلب دندان‌پزشکان تمایل دارند تا از تکنیک های سینگل کن جهت این سیلر استفاده نمایند اما بر طبق تحقیقات انجام‌شده درباره اطمینان‌بخش بودن این روش آبچوره اطلاعات جامعی وجود ندارد. درصورتی‌که از سیلر به همراه اولتراسونیک استفاده شود پس از استقرار سیلر در داخل کانال و به‌وسیله اولتراسونیک (نوع خشک) سیلرها را در دیواره پخش نموده یا با قرار گرفتن گوتا پرکا باید هم‌زمان سیلر پخش شود و گوتا قطع‌شده تا از طریق اولتراسونیک فرایند انجام شود سپس کندانس عمودی صورت بگیرد. معمولاً در این روش ازنظر بصری و کیفی آبچوره موردنظر به فرم دلخواه انجام می‌شود.

اگر سایز مناسب گوتا استفاده شود و به طول رسیده باشد در زمان خالی کردن گوتا پس از آبچوره برای فضای پست یا ریتریت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 سیلرهای BC یا برسلر

سیلرهای برسلر از نوع سیلرهای بیو سرامیک با استاندارد طلایی می‌باشند. البته باید دانست که هزینه زیادی دارند و با توجه به شرایط تحریم اقتصادی اجازه ورود به کشور را ندارند. در ضمن انواع خمیرهای این نوع سیلرها جهت جراحی‌های آپیکو و درترمیم ریشه مورداستفاده قرار می‌گیرند. نمونه اروپایی که به نام توتال فیل به‌وسیله شرکت سوئیسی FGK ارائه می‌شود، به دلیل قیمت زیاد متأسفانه در بازار ایران موجود نمی‌باشد.

نمونه کره‌ای این نوع سیلر در سال‌های گذشته توسط یک شرکت ایرانی به بازار ایران وارد می‌شد که در عصر حاضر واردات این محصول متوقف‌شده است.

معمولاً این سیلرها با گوتای ویژه خود که سطح آن‌ها با بیوسرامیک پوشانده شده است به کار می‌روند. امروزه استفاده از این سیلرها که کندانس هیدرولیک می‌باشند در برخی موارد به‌کاربرده می‌شوند.

سیلر MTA fillapex  محصولی از کشور برزیل

یک شرکت پیشگام در زمینه تولید سیلر با نام شرکت آنجلوس است که در آن از ماده MTA تولید می‌شود. باید دانست که ۵۰ درصد این سیلر از رزین می‌باشد و بنابراین از نوع سیلرهای رزینی به شمار می‌رود.

در اینجا باید عنوان نمود که این سیلر ازنظر رزین با سایر نمونه‌های رزینی تفاوت دارد زیرا در این سیلر اپوکسی رزین نمی‌باشد. می‌توان گفت در این سیلر از بوتیلین گلیکول دی سالیسیلات به‌کاربرده شده است؛ بنابراین برای بیمارانی که به دنبال سیلر بدون اپوکسی رزین می‌باشند و تحت تأثیر باورهای نامربوط در مورد سرطان‌زا بودن مواد پرکننده قرارگرفته‌اند، می‌تواند از امنیت بیشتری برخوردار باشد. زمان عملکرد این سیلر ۳۵ دقیقه می‌باشد که نسبتاً زمان زیادی را می‌برد و زمان سیتینگ آن فقط ۱۳۰ دقیقه می‌باشد که در کل تایم مناسبی می‌باشد.

بر اساس ماهیت و ساختار رزینی این سیلر، روش‌های سینگل کن در این سیلر مناسب نمی‌باشد و از طریق کندانس لترالی و ورتیکالی معمولی استفاده می‌شود.

 نوع آبچوره ورتیکالی گرم

به اعتقاد برخی دندان‌پزشکان روش آبچوره گرم عمودی بسیار ساده و سریع می‌باشد اما با توجه به نظر کسانی که در این زمینه تبحر دارند و می‌دانند کهنیاز به مهارت و تجربه کافی در مقایسه با روش لترالی کلاسیک جهت این نمونه آبچوره ها باید موجود باشد.

اگر بخواهید دید کافی و تسلط موردنیاز بر آبچوره را داشته باشید، لازم است که در زیر میکروسکپ از روش آبچوره گرم استفاده نمایید.

از مزایای آبچوره گرم می‌توان گفت درصورتی‌که بامهارت کافی صورت بگیرد، به‌سرعت انجام می‌شود و جهت پر شدن سه‌بعدی با اطمینان بیشتر انجام می‌شود.

در مورد معایب این کار می‌توان گفت که از تجهیزات گرانی برخوردار بوده، قطعات و سری مصرفی دستگاه‌های مانند آبچوره در کشور باقیمت زیادی عرضه می‌شوند  همچنین کارتریج دستگاه‌های کارتریج خور کمیاب و با واردات نامنظم انجام می‌شود که برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نمی‌باشد. متأسفانه احتمال گپ شدن یا آور گوتا در این روش نیز بسیار اتفاق می‌افتد.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »