طبقه‌بندی انواع تجهیزات اتاق عمل و پزشکی

 طبقه‌بندی انواع تجهیزات اتاق عمل و پزشکی

بیمارستان و مراکز بهداشتی منهای تجهیزات ارزش زیادی ندارند زیرا به‌وسیله این تجهیزات امکان رسیدگی به وضعیت بیمار توسط پزشک انجام می‌گیرد. در بیمارستان‌ها انواع مختلفی از تجهیزات پزشکی موجود می‌باشد که هرکدام عملکرد خاصی را ارائه می‌دهند. پزشک و پرستاران به‌طور مداوم از این تجهیزات استفاده می‌کنند تا وضعیت بیمار به شکل عادی و نرمال برگردد.

همان‌طور که مسیر دانش پزشکی درحال‌توسعه و پیشرفت است، ابزار پزشکی نیز به‌روزرسانی می‌شود.

تجهیزات اتاق عمل و پزشکی در ۹ گروه مشخص قرار می‌گیرند که با معرفی این دسته‌ها با کارکرد ابزار پزشکی آشنا می‌شویم.

  1. تجهیزات الکترونیکی

امروزه اغلب تجهیزات پزشکی به شکل الکترونیکی هستند یا دارای امکانات الکترونیکی نیز می‌باشند. در حال حاضر مهم‌ترین گروه‌های پیشرفته تجهیزات پزشکی شامل ذخیره کننده‌های اطلاعات پزشکی (EMR) می‌باشد که گاهی جهت ذخیره پرونده سلامت (EHR) نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای مربوط به این بخش، جهت سهولت به‌کارگیری این تجهیزات EMR را بر عهده می‌گیرند. همچنین شرکت‌های خاصی هستند که امور مربوط به ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات را انجام می‌دهند.

  1. تجهیزات درمانی خانگی و مراقبت از خود

به گروهی از تجهیزات گفته می‌شود که مشتری یا بیمار می‌تواند در زندگی عادی و روزمره خود از آن استفاده کند و نیازی نیست که برای بررسی و کنترل برخی موارد به کلینیک یا مراکز درمانی مراجعه نماید.

  1. تجهیزات بیمارستانی دقیق

این دستگاه‌ها کاملاً با دستگاه‌های خانگی تفاوت دارند. این تجهیزات به دلیل دقت بالا مخصوص بیمارستان‌ها می‌باشند. استفاده از این تجهیزات باید به‌وسیله کارمندان بیمارستان انجام شود. برخی از این تجهیزات شامل کیت مراقبتی پرستاران که شامل سبد مربوط به تجهیزات عمومی، سبدهای انجام عمل‌های کوچک، کیت‌های درمانی پانسمان زخم و مراقبت‌های پوستی، تجهیزات اعمال جراحی و مانیتورینگ که به شکل روزانه و اساسی در کلیه بیمارستان‌ها جهت مراقبت از بیمار موجود می‌باشد.

  1. تجهیزات آسیب‌دیدگی‌ها و اورژانس

بیشترین تنوع بیمار در بخش اورژانس هر بیمارستان است. می‌توان گفت که این بخش از بیمارستان مدخل ورودی است زیرا معمولاً ابتدا بیماران به این بخش مراجعه می‌کنند و پس‌ازاین مرحله توصیه به بستری و ادامه روند درمان انجام می‌شود.

  1. تجهیزات مربوط به انتقال و ذخیره‌سازی

بیمارانی که باید برای طولانی‌مدت در بخش مراقبت باشند و امکان دسترسی به تجهیزات پزشکی، در محلی که بستری هستند، وجود ندارد، دستگاه‌هایی با امکان حمل به‌صورت چرخ‌دستی جهت ارائه خدمات پزشکی تولیدشده است که این امکانات را برای این بیماران فراهم می‌آورد.

این تجهیزات شامل انواع چرخ‌دستی‌های کمد دار، چرخ‌دستی ذخیره‌سازی، چرخ‌دستی کاوردار، چرخ‌دستی حمل مواد غذایی، تجهیزاتی و انواع و اقسام چرخ‌دستی برای مراقبت از بیماران می‌باشد. این چرخ‌دستی‌ها امور مربوط به انتقال و نگه‌داری از تجهیزات را انجام می‌دهند.

  1. تجهیزات پزشکی تشخیصی

این تجهیزات برای تشخیص بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرند که در ساختار بیمارستان و درمانگاه‌ها به شکل یک کار خاص و صرفاً برای تشخیص وضعیت بیمار مورداستفاده قرار می‌گیرد. هنگامی‌که بیمار علائمی از بیماری خود را به پزشک اعلام می‌دارد، متناسب با نوع علامت‌ها یک تست تشخیص انجام می‌شود که بیمار از وضعیت جسمی خود مطلع شود. پزشک مربوطه یا تکنسین با مشاهده هر نوع ناهنجاری در بخش‌های مختلف بدن به دنبال علل بروز این ناهنجاری‌ها و درمان آن می‌باشد.

برخی از دستگاه‌های تشخیصی مرسوم در آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های درمانی شامل:

  • تجهیزات مربوط به تصویربرداری پزشکی: تصویربرداری پزشکی فناوری است که جهت دیدن تصاویر قابل‌مشاهده از درون بدن می‌باشد. تصاویری که از طریق این ماشین‌ها تولید می‌شود، جهت تحلیل، تجزیه و تصمیمات پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر انواع مختلفی از تجهیزات تصویربرداری شامل رادیوگرافی (عکس‌برداری با اشعه ایکس)، سی‌تی‌اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی وجود دارد.
  • علاوه بر دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی، دستگاه‌های پزشکی دیگری نیز هستند که جهت اقدامات تشخیصی بیماران بکار گرفته می‌شوند؛ مانند ترازو، داپلر، پالس اکسیمتری و استتوکوپ.
  1. تجهیزات درمانی

این تجهیزات از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنند و برای درمان بیماران خاص طراحی‌شده‌اند. عملکرد این دستگاه‌ها به این شکل می‌باشد که بعضی از ناهنجاری‌های مخصوص را در بدن مورد هدف قرار می‌دهند سپس عملکرد آن‌ها را پی گیری می‌کنند. گاهی این عملیات را با جراحی‌هایی که برای شرایط پزشکی خاص ایجادشده‌اند، انجام می‌دهند. این تجهیزات مانند:

  • پمپ‌های تزریق که از این تجهیزات برای تزریق دارو، مایعات و سایر اشکال درمانی به سیستم گردش خون استفاده می‌شوند. اصولاً از این دستگاه برای تزریق درون وریدی استفاده می‌شود. همچنین برای تزریق اپیدورال و شریانی نیز استفاده می‌شود. این تجهیزات قابل‌اعتماد هستند زیرا با حساسیت و اندازه‌گیری باید مقدار معینی از مایعات را در یک دوره زمانی مشخص به سیستم گردش خون بیمار تزریق کرد.
  • ابزار مربوط به جراحی لیزیک: امروزه استفاده از فناوری لیزیک برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می‌شود. اصولاً از لیزیک برای درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شود. درحال‌ حاضر ماشین‌های پیشرفته‌تر و مجهزتر به بازار آمده‌اند که روند بهبود اصلاحات بینایی، را در دوره زمانی کمتر، با مشکلات بسیار ناچیزتر طی می‌کند.
  • لیزرهای پزشکی: در حال حاضر لیزر یک پدیده انقلابی و جهش بزرگ در محیط‌های پزشکی است که برای درمان بیماری‌های متنوع معرفی‌شده است. این دستگاه به‌وسیله امواج الکترو مگنتیک و انتشار طول‌موج، جهت کاربردهای کلینیکی استفاده می‌شود. این طول‌موج‌ها با سطح انرژی و زمان پالس مشخص منتشر می‌شوند. نوع درمان به‌وسیله فیزیسین های پزشکی انجام می‌شود.
  1. تجهیزات اتاق عمل

تجهیزاتی هستند که شامل ابزار فولادی ضدزنگ هستند و برای جراحی از آن استفاده می‌شود. برخی از این تجهیزات جهت محافظت افراد در مقابل عفونت‌ها و ایمنی بیماران به‌صورت یک‌بارمصرف می‌باشد. برخی از این تجهیزات درمانی شامل: اسکوپ های تشخیصی، گان، دستکش و عینک برای تیم جراحی، گاز و پارچه که جهت بیماران استفاده می‌شود.

سایر تجهیزات شامل تجهیزات کمک‌های اولیه که جهت اکسیژن‌رسانی و ماساژ قلبی برای بیماران استفاده می‌شود همچنین شامل دستگاه‌های دیالیز و انکوباتور که جهت مراقبت از نوزاد بکار می‌رود. از دیگر تجهیزات می‌توان به چادر اکسیژن و دستگاه تنفس مصنوعی نیز اشاره کرد.

  1. تجهیزات پزشکی برای استفاده طولانی‌مدت

این تجهیزات برای دست‌یابی به مزایای درمانی و ناتوانی‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این تجهیزات برای استفاده طولانی‌مدت و یا استفاده چند بار طراحی‌شده‌اند که شامل انواع صندلی‌های چرخ‌دار، انواع واکر، عصا و چوب زیر بغل و دیگر تجهیزات که برای افراد سالمند و بیمار در منزل استفاده می‌شود.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »