لوپ دندان‌پزشکی و کاربرد آن برای دندان‌پزشکان

لوپ دندان‌پزشکی و کاربرد آن برای دندان‌پزشکان

لوپ دندان‌پزشکی یک لنز متمرکز کننده موجود در یک محفظه استوانه‌ای شکل است. در بیان دیگر می‌توان گفت یک عینک ساده است که دندان‌پزشک به چشم می‌زند تا به این وسیله بتواند موقعیت دهان و دندان‌ها را بهتر و بزرگ‌تر ببیند. می‌توان گفت لوپ دندان‌پزشکی یک کمک‌رسان به افزایش قدرت بینایی دندان‌پزشک می‌باشد.

 اهمیت دیدن وضعیت دهان بیمار در مقیاس بزرگ برای دندان‌پزشک

به‌طور آشکار دید بهتر در مقیاس بزرگ‌تر به شکل خودکار می‌تواند بهترین درمان باکیفیت بهتر و دقیق‌تر را به پزشک ارائه دهد. مشاهده جزئیات و دید کامل از برش‌ها و شیارها می‌تواند امکان معاینه و تشخیص دقیق و انتخاب دقیق‌ترین روش درمانی را برای دندان‌پزشک فراهم سازد. گاهی مواقع استفاده از لوپ جهت تشخیص به‌موقع سرطان دهانی بسیار کارساز می‌باشد.

 عملکرد لوپ دندان‌پزشکی چگونه است؟

لوپ دندان‌پزشکی جهت بزرگ‌نمایی وابسته به شکست نور در لنز می‌باشد. معمولاً این لنزها شفاف بوده و از شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شوند. این لنزها دارای سطح خمیده هستند و زمانی که نور به سطح لنز لوپ دندان‌پزشکی برخورد می‌کند باعث تغییر جهت آن یا شکست نور می‌شود. به‌این‌ترتیب امواج نوری در مرکز کانونی واقع در پشت لنز متمرکزشده و شخصی که در حال دیدن شیء از طریق لنز می‌باشد می‌تواند آن را نزدیک‌تر مشاهده نماید.

 لوپ دندان‌پزشکی برای بزرگ‌نمایی چه مسیری را باید طی کند؟

  • برای بزرگ‌تر شدن اشیاء، نور باید از سطح آن منعکس شود.
  • به لنز موجود در دندان‌پزشکی برخورد نموده و تغییر جهت بدهد.
  • نور منعکس‌شده از مردمک چشم دندان‌پزشک عبور می‌کند.
  • نور حاصل بر روی شبکیه متمرکزشده و در مغز دندان‌پزشک تصویر ایجاد می‌کند که به علت تغییر جهت نور بسیار نزدیک‌تر ازآنچه در واقعیت است دیده می‌شود.

 اهمیت استفاده از لوپ و سلامت دندان‌پزشک

معمولاً نحوه ایستادن و قرار گرفتن در وضعیت خمیده، به‌مرورزمان باعث درد در ناحیه کمر و گردن می‌شود. بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده اغلب دندان‌پزشکان از درد در ناحیه کمر و سر گله‌مند می‌باشند. لوپ های دندان‌پزشکی می‌توانند به دندان‌پزشک در جهت رعایت اصول ارگونومی کمک‌رسانی کنند و با فراهم آوردن جزئیات در زمان معاینه، کار درمان و معالجه را به‌سرعت و راحتی برای دندان‌پزشک مهیا سازند.

 معیارهای مهم جهت انتخاب لوپ دندانپزشکی

 میزان بزرگنمایی لوپ

برای افرادی که به‌تازگی از لوپ استفاده می‌کنند. انتخاب لوپ با بزرگ‌نمایی 2.5 تا 3 مناسب می‌باشد. البته افزایش بزرگ‌نمایی با معایبی نیز همراه می‌باشد که می‌توان به میدان دید کم‌تر و تیره‌تر (به علت ورود کم‌تر نور به لنزها) اشاره داشت. بزرگ‌نمایی قابل‌استفاده شده در زمینه‌های مختلف کار دندان‌پزشکی شامل:

بخش عمومی، بهداشت دهان و دندان و ایمپلنتولوژی x 2.5 و x 3و x 3.5 اندو، کراون و بریج x 3.5 و x 4.0تکنسین آزمایشگاهی x5 و x 6 می‌باشند.

در ارتباط با بزرگ‌نمایی دو اصطلاح بزرگ‌نمایی کم لوپ و بزرگ‌نمایی زیاد لوپ باقیمت بیشتر موجود می‌باشد.

 مقدار رزولوشن

 میزان عمق میدان دید (نگهداری تمرکز)

منطقه‌ای است که در زمان استفاده از لوپ مشاهده می‌شود؛ بنابراین عمق میدان بزرگ‌تر مناسب‌تر می‌باشد و اندازه آن رابطه مستقیمی بافاصله کاری خواهد داشت. اغلب لوپ هایی که بافاصله کاری بیشتر هستند، عمق میدان بزرگ‌تری دارند و برعکس این موضع نیز صدق می‌کند؛ بنابراین هرچه بزرگ‌نمایی بیشتر باشد عمق میدان دید کمتر خواهد بود. میزان عمق دید به مقدار نور موجود، طراحی چشمی یا اپتیکال، قدرت بزرگنمایی و توانایی چشم جهت تمرکز وابسته می‌باشد.

میدان دید

میدان دید بیان‌گر این است که چه میزان از ناحیه‌ای که دندان‌پزشک در حال کار بر روی آن است را می‌تواند از طریق لوپ مشاهده نماید. میدان دید بزرگ‌تر این امکان را به دندان‌پزشک می‌دهد که به سهولت ابزار خود را در زمان معاینه یا معالجه وارد میدان دید کند که به‌طورکلی سازگاری به‌وسیله آن ساده‌تر می‌باشد. اغلب از بزرگ‌نمایی مناسب می توان به میدان دید 2.5 x و تقریباً در حدود فاصله کاری 10 CM اشاره کرد.

علاوه بر عوامل تأثیرگذار جهت دید بهتر می‌توان: به طراحی، وزن و زاویه میل مناسب برای احساس راحتی با لوپ چشمی نیز نام برد.

در زمان تهیه لوپ سه ویژگی را باید موردنظر داشت که شامل:

  1. رزولوشن: امکان مشاهده جزئیات بیشتر را می‌دهد. می‌توان گفت کیفیت پایین لوپ به تفکیک‌پذیری یا رزولوشن نامناسب، مشاهده خطای رنگی و کروی بودن لنز ارتباط دارد.
  2. انحراف کروماتیک: پدیده‌ای است که از طریق لنز و به علت طول‌موج‌های مختلف نور در زمان وارد شدن به داخل عدسی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود رنگ‌ها به‌درستی دیده نشوند.
  3. انحراف کروی: تغییرات و اعوجاج در زمان مشاهده از طریق لنز

 انواع مختلف لوپ های دندان‌پزشکی

 لوپ های فلیپ آپ

این لوپ ها می‌توانند به یک بازوی متحرک وصل شوند و به شکل دستی تنظیم شوند. این لوپ ها معمولاً ارزان‌تر، سنگین‌تر و دارای میدان دید کمتری نسبت به دیگر لوپ ها هستند.

 لوپ های TTL

لوپ های TTL از لوپ های فیلیپ آپ می‌باشند و میدان دید بیشتری ارائه می‌دهند. این لوپ ها معمولاً گران‌تر هستند و بر اساس ویژگی‌های فردی برای هر دندان‌پزشک قابل تنظیم می‌باشند. معمولاً فاصله دو مردمک چشم، فاصله دندان‌پزشک تا بیمار، قابلیت تنظیم در حالت‌های مختلف را دارد. همچنین به‌اندازه سر دندان‌پزشک (کوچک و بزرگ) ازجمله تنظیمات این دسته از لوپ ها می‌باشد.

 لوپ های چشمی

مدل‌ها و برندهای مختلفی از لوپ چشمی در بازار موجود می‌باشد که دارای ویژگی و قیمت‌های متفاوتی می‌باشند که در حین خرید باعث سردرگمی می‌شوند. باید دانست که همیشه گران‌ترین قیمت لوپ، مناسب‌ترین لوپ نیست و از طرف دیگر لوپ ارزان نیز می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت نامناسب آن باشد.

 فاصله کاری چیست؟

فاصله کاری عبارت است از فاصله چشم تا جایی که کار انجام می‌شود. این فاصله با توجه به محل کار فرد و حالتی که در وضعیت صاف قرار می‌گیرد (بدون خم شدن بیش‌ازحد به جلو یا عقب) و بهتر است با کمک دستیار یا انجام شود، انجام می‌شود.

برای تشخیص کیفیت لوپ می‌توان از طریق مشاهده یک نمونه گراف، کمک‌کننده و نگاه کردن به تصاویر رنگی پیچیده ممکن است موجب گیج شدن فرد ‌شود؛ بنابراین خصوصیت آکروماتیک بودن لوپ که به معنی مشاهده تمامی رنگ‌ها است می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب باشد. با جود اپتیک‌های نامناسب به دلیل انعکاس اشتباه طول‌موج‌های مختلف باعث ایجاد رنگ‌های مختلف می‌شوند.

عدم خطای کروی یا واقعی بودن تصویر، بدون هرگونه انحنا توسط لوپ چشمی می‌تواند نشانه کیفیت مناسب لوپ باشد.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »