آشنایی باروکش های زیرکونیوم و معایب و مزایای آن

روکش زیرکونیوم یا زیر کونیا چیست ؟ و چه کاربردی دارد تفاوت ان با دیگر روکش ها و خرید روکش زیر کونیا

آشنایی باروکش های زیرکونیوم (زیر کونیا) و معایب و مزایای آن

دندان های روکش شده به‌وسیله زیرکونیوم همانند یک‌دندان طبیعی برای افراد ظاهر طبیعی را به ارمغان می‌آورند همچنین به دلیل مواد موجود در این روکش‌ها که اغلب پرسلاین یا سرامیکی هستند، بسیار مقاوم بوده و به‌سادگی نمی‌شکنند. اغلب دستگاه های دیجیتال قادرند این روکش‌ها را ظرف ۲۴ ساعت آماده سازی کنند.

 علت استفاده از روکش های زیرکونیوم به خاطر خصوصیات بیولوژیکی خوب زیرکونیا، از این مواد برای ترمیم و جهت صنعت دندان‌سازی استفاده می‌شود. درواقع این روکش کاملاً سرامیکی است و به‌وسیله فریم های زیرکونیومی، مقاوم‌سازی شده است. اگر بخواهیم ساختار این روکش را بررسی کنیم مشابه ساختار pfm می‌باشد و تنها تفاوت آن این است که به‌جای به کار بردن فلز در مرکز روکش ماده زیرکونیوم بکار برده می‌شود که رنگ سفیدی دارد و مقاومت آن در حد  اغلب آلیاژهای فلزی و گاهی بیشتر از آن‌ها می‌باشد.

 بکار بردن روکش های زیرکونیوم چه مزایایی دارد؟

·         روکش های زیر کونیا با بافت های دهانی سازگاری دارد و باعث هیچ گونه حساسیت در دهان نخواهد شد .

·         اگر به درستی ساخته شود و به روش صحیح ، دارای مقاومت و استحکام طولانی‌مدت حتی بیشتر از ۵۰ سال می‌باشد.

·         برای انواع روکش‌ها و ترمیم های دندان‌سازی از‌جمله بریج کردن با زیرکونیوم امکان پذیر می‌باشد.

·         روکش زیرکونیوم زیبا و شفاف می‌باشد.

·         بسیار مستحکم بوده لبه‌ها یا حاشیه های نزدیک لثه را سیاه نمی‌کند.

·         فاقد هرگونه فلز یا آلیاژی هستند.

·         هرگز بوی بد تولید نمی‌کنند.

·         می‌توانند ضامن طول عمر و سلامت دندان‌ها باشند.

·         زیرکونیا ضد اسید بوده و مانع جذب آلودگی‌ها می‌شود، پس به سهولت قابل پاک‌سازی می‌باشد.

 معایب روکش زیر کونیا

 باوجود مزایای زیادی که این روکش‌ها دارند از معایبی نیز برخوردار هستند که یکی از این موارد سختی زیاد این نوع روکش‌ها است و به دلیل همین ویژگی، برخی دندان‌پزشکان روکش طلا را ترجیح می‌دهند.

 همچنین به علت ساییدگی دندانهای زیر روکش به علت مواد سخت آن وقتی پزشک این پوشش را برمی‌دارد، متوجه پوسیده شدن دندان‌های زیرین آن می‌شود.

 بنابراین پس از انجام مراحل درمانی، باید در رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان‌ها دقت دوچندان مبذول داشت. همچنین به‌وسیله ابزارهای مناسب و ویژه تمیز کردن لایه زیرین بریج و بافت لثه‌ای اطراف روکش‌ها با وسواس بیشتری پاک‌سازی این بافت‌ها را انجام داد. در غیر این صورت ممکن است باعث پوسیدگی دندان های پایه، التهابات لثه‌ای و سرانجام از بین رفتن تمام مراحل درمانی را به دنبال داشته باشد.

 در حال حاضر به‌روزترین روکش های دندانی موجود در دنیا روکش های مقاوم و نشکن زیرکونیوم می‌باشند. به دلیل این‌که وجود لایه سفیدرنگ عنصر زیرکونیوم اکساید، مقدار استحکام و مقاومت دندان را در حین جویدن تا ۱۲۰۰ مگا پاسکال تقویت می‌کند.

سازگاری بیولوژیکی این روکش‌ها با بافت مخاطی دهانی و بخشیدن ظاهری کاملاً طبیعی موجب شده است که از بهترین روکش های شناخته‌شده در دنیا محسوب شود.

تاج های ساخته‌شده توسط زیرکونیا بسیار بادوام بوده و کاملاً با دندان های طبیعی فرد مطابقت دارند. البته بیشتر بیماران آگاهی درستی نسبت به این نوع تاج ندارند و برخی درمان گران به علت نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با این مواد ترجیح می دهند از سایر مواد استفاده کنند.

 محصولاتی که عملکرد آن‌ها برای دندان‌پزشکان به‌صورت تجربی مشخص است و با معایب و مزایای آن‌ها آشنایی بیشتری دارند نظیر پرسلن و طلا کاربردی تر می‌باشند. اما با توجه به‌ظاهر زیبا و طبیعی زیرکونیا از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

 روکش زیرکونیا دندانی چیست؟

 روکش زیرکونیا حاصل از دی اکسید زیرکونیوم است و نوعی پودر زیرکونیوم می‌باشد. از اواخر قرن ۱۹ میلادی زیرکونیا برای ایمپلنت و پست اندودنتیک (پست اندودنتیک برای ترمیم‌ها و جهت پر کردن تاج دندان استفاده می‌شود.) مورد استفاده قرار می گرفته است.

به دلیل عایق بودن روکش برای افرادی که دارای دندان های حساسی نسبت به سرما و گرما هستند، گزینه مناسبی خواهد بود.

تاج زیرکونیا یکی از مستحکم‌ترین تاج های دندانی به شمار می‌رود. همچنین از زیرکونیا برای مصارف پزشکی استفاده می‌شود. این محصول با مقاومت و دوام بسیار و ۱۰۰% با طبیعت سازگاری دارد. اغلب از زیرکونیا برای پروتزهای مختلف به‌خصوص در جراحی لگن، انگشت و گوش به‌کاربرده می‌شود.

 انواع زیر کونیا

1.       زیرکونیای جامد

همان‌طور که از اسم این محصول پیداست زیرکونیای جامد از سختی بیشتری نسبت به زیرکونیای شفاف برخوردار می‌باشد و قادر است مقاومت بیشتر در زمان جویدن از خود به نمایش بگذارد و در مقابل نیروهای قوی‌تر بیشتر مقاومت می‌کند. از این نوع محصول جهت پشتیبانی بیشتر و تقویت دندان های ضعیف‌تر و درمان شده با کانال ریشه بکار برده می‌شود. به دلیل مات بودن این زیرکونیا، از آن برای دندان های خلفی استفاده می‌شود.

2.       زیر کونیای خیلی شفاف

 این نوع زیرکونیا بیشتر به دلیل داشتن ظاهر زیبا و کاملاً شبیه دندان طبیعی جهت دندان های قدامی استفاده می‌شود. هرچند ازنظر ظاهری بهتر از دیگر محصولات می‌باشد اما دوام آن نسبت به PFM بیشتر می‌باشد. درصورتی‌که جهت اصلاح  تراز دندان‌ها به درمان ارتودنسی احتیاج داشته باشید، امکان دارد دندان‌پزشک به شما زیرکونیای شفاف را پیشنهاد نکند.

این محصولات به کمک فناوری CAD CAM تولید می‌شوند. درواقع می‌توان گفت ساخت این محصولات به‌وسیله رایانه انجام‌پذیر می‌باشد و به همین علت ظاهری کاملاً بی‌نظیر و مناسب به فرد می‌بخشند.

روکش زیرکونیا چگونه ساخته می‌شود

 ابتدا دندان های بیمار توسط دندان‌پزشک به‌خوبی معاینه می‌شود و از ابعاد دندان‌ها اندازه‌گیری به عمل می آید و قالبی مناسب تهیه می‌کند. سپس قالب را به لابراتوار ارسال می‌کند تا به‌وسیله آن و اسکن سه‌بعدی، دندان‌های تولیدشده تراش داده شوند.

قیمت روکش زیرکونیا

 اصولاً قیمت روکش زیرکونیا با توجه به عواملی نظیر نوع مواد استفاده‌شده، مهارت و تجربه دندان‌پزشک، موقعیت کلینیک، نوع دستگاه های بکار برده شده و موارد کاربردی آن برای هر فرد از شرایط ویژه ای برخوردار می باشد.

 تفاوت زیرکونیوم با دیگر روکش‌ها

 روکش لمینت می‌تواند سطح بیرونی دندان را پوشش دهد اما روکش زیرکونیوم تمام دندان را دربرمی گیرد و هنگامی‌که دندان احتیاج به محافظت بیشتر داشته باشد و تحت درمان ریشه قرارگرفته باشد یا دچار پوسیدگی وسیع شده باشد، روکشی مناسب می‌باشد. روکش زیرکونیوم می‌تواند در نواحی زیبایی دهان نیز بکار برده شود. به دلیل نبود فریم فلزی در زیرکونیوم کبودی فریم از زیر سرامیک و در مجاورت لثه مشاهده نمی‌شود. تفاوت روکش زیرکونیا با دیگر روکش‌ها نبود آلیاژهای فلزی است و در زمان تحلیل لثه نمای فلزی در لبه بیرونی آن دیده نمی‌شود. قیمت روکش زیرکونیا در مقایسه با سایر روکش هایی که پایه فلزی دارند، هزینه بیشتری دارد.

خرید روکش های زیرکونیا 

برای خرید این روکش ها باید حتما کیفیت این روکش ها را درنظر داشته باشید 
همچنین میتوانید از طریق لینک های زیر این روکش ها را خرید کنید : روکش زیر کونیا دندان 6 ، روکش زیرکونیا قدامی ، روکش زیر کونیا خلفی 
همچنین چنانچه سوال یا مشکلی در روند خرید این روکش ها به وجود امد میتوانید با پشتیانی انلاین سایت دکترمارکتز ارتباط برقرار کنید . 

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »