دستگاه رادیو گرافی دندان را بشناسید؟

دستگاه رادیو گرافی دندان را بشناسید؟

یکی از روش های دقیق و سریع برای آبسه دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های گوناگون از دستگاه ها و دوربین های رادیوگرافی استفاده می شود.

دستگاه های رادیوگرافی در خصوص دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که یکی برای داخل دهان و دیگر بیرون دهان می باشد.

برای رادیو گرافی داخل دهان از نوار اشعه X استفاده می شود و در رادیو گرافی خارج از دهان نوار اشعه ایکس برای بیرون دهان استفاده می شود.

رادیو گرافی داخل دهان

رایج ترین رادیو گرافی داخل دهانی است و سطح بالایی را از جزییات نمایش می دهد:

  • مشاهده ریشه دندان
  • تشخیص پوسیدگی
  • مشاهده وضعیت دندان های در حال رشد
  • بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان

مدل های مختلف رادیوگرافی های داخل دهان جهت های متفاوتی را از دندان نشان می دهند که شامل:

  • رادیو گرافی بایت وینگ که نشان دهنده سمت راست دندان است

این رادیو گرافی کرون می تواند دندان های عقب را نشان دهد. معمولاً دندان پزشکان از هر طرف صورت یک یا دو رادیوگرافی بایت وینگ انجام می دهند.

هر رادیوگرافی دندان های عقب یا همان دندان های مولر و دندان های دو پایه که در مقابل دندان های مولر قرار دارند و در قسمت بالا و پایین یک سمت دندان هستند را نشان می دهد.

به این رادیو گرافی بایت وینگ می گویند که در فرد در زمان رادیو گرافی وسیله ای به شکل بال را گاز می گیرد که نوار اشعه ایکس را در طول روند رادیوگرافی درجای خود ثابت نگه می دارد.

با استفاده از این رادیو گرافی ها دندانپزشکان متوجه پوسیدگی های دندان های عقب می شوند و می توانند تغییر ضخامت استخوان ها را به علت بیماری های لثه تشخیص دهند.

  • رادیو گرافی پری اپیکال نشان دهنده سمت چپ دندان

با استفاده از این نوع رادیو گرافی فقط می توان یک یا دو دندان را که در آن واحد قرار داد نشان داد. این رادیوگرافی بسیار شبیه به رادیو گرافی بایت وینگ می باشد.

تنها تفاوت آن با رادیو گرافی ارتفاع کامل هر دندان از تاج تا ریشه و قسمتی از پایه که به فک وصل است می باشد. باز هم همه این ها بستگی به شرایط سلامت دهان و دندان و مشکلاتی که در گذشته فرد داشته است دارد گاهی امکان دارد که دندانپزشک صلاح بداند یک بررسی کلی از دندان های فرد انجام دهد که در این شرایط رادیوگرافی یا Fmx تجویز می شود.

این روند شامل نشان دادن هر دندان از تاج تا ریشه و قسمت بنیادی دندان می باشد. با انجام این نوع رادیو گرافی می توان تمامی تغییرات غیر عادی در ریشه ها و استخوان های محیطی را تشخیص داد.

  • رادیو گرافی اکلوزال نشان دهنده سطح اکلوزال دندان ها

معمولاً این نوع رادیوگرافی از رادیوگرافی های دیگر بزرگتر است و رشد و جایگاه دندان های کودکان را نشان می دهد. هر رادیوگرافی معمولاً تمام طاق بالا و پایین را نشان می دهد.

  • سی تی اسکن استاندارد

برای انجام این نوع رادیو گرافی معمولاً باید به بیمارستان یا مرکز رادیولوژی مراجعه کنید. به این دلیل که فرد باید به حالت خوابیده باشد و دستگاه لایه های مسطح تصویر را با چند گردش در اطراف سر بیمار ثبت می نماید.

قرار گرفتن در معرض اشعه در این روش بسیار بیشتر از رادیو گرافی مخروطی توموگرافی کامپیوتری می باشد. معمولاً از این روش برای بررسی اندازه و جایگاه قرار گیری ایمپلنت ها استفاده می شود.

این روش می تواند به جراح کمک کند تا از پیچیدگی های احتمالی قبل و بعد از عمل جراحی جلوگیری شود.

  • رادیو گرافی توموگرافی

توموگرافی یک لایه و یا برش خاص از دهان را نشان می دهد و باقی لایه ها را تار می کند. این رادیوگرافی برای بررسی قسمت های است که به سختی دیده می شوند و یا به وسیله قسمت های دیگر بسته شده اند.

  • سیالوگرافی

به روشی دیگری از اشعه X می گویند. در این روش از نوعی رنگ استفاده می شود که درون غدد بزاقی تزریق می شود تا نوار رادیوگرافی دیده شود.

دندانپزشک می تواند از این روش برای بررسی مشکلات غدد مانند سندرم شوگرن ( اختلالی همراه با علائم مثل خشکی دهان و چشم؛ که این اختلال می تواند نقش بزرگی در پوسیدگی دندان ها داشته باشد )، انسداد، استفاده شود.

اگر قصد خرید و دیدن انواع دوربین رادیوگرافی دندانپزشکی را دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی فروش لوازم دندانپزشکی دکتر مارکتز مراجعه کنید.

  • رادیو گرافی دیجیتالی

این رادیو گرافی یکیاز جدید ترین متد های اشعه X است. در این روش به جای استفاده از نوار در یک اتاق تاریک، نوار استاندارد اشعه X با یک صفحه الکترونیکی صاف و یا سنسور جایگزین می شود.

تصاویر دو بعدی بلافاصله و بدون نیاز به صبر کردن وارد کامپیوتر می شود تا بتوان آن ها را بر روی صفحه مشاهده کرد، ذخیره و یا چاپ کرد.

تصویری که از دندان گرفته شده است را می توان چند برابر بزرگتر کرد تا به دندانپزشک کمک کند تا کوچکترین تغییرات را که امکان دارد در زمان معاینه دیده نشود را مورد بررسی قرار دهد و اگر لازم باشد پیش دکتر دیگری فرستاده شود.

رادیو گرافی خارج دهانی

همانطور که از نامش مشخص است این عکسبرداری از ناحیه بیرونی دهان انجام می شود. در این رادیو گرافی نوار بر قسمت بیرونی دهان قرار می گیرد.

در این نوع رادیو گرافی دندان علاوه بر اینکه عکسبرداری از دندان ها انجام می شود. اطلاعات زیادی هم از فک و همچنین جمجمه در اختیار پزشک قرار می گیرد. معمولاً از این نوع عکسبرداری برای تشخیص بیماری داخل دهان استفاده می شود.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »