لوله کشی ساکشن مرکزی به چه صورت می باشد؟

لوله کشی ساکشن مرکزی به چه صورت می باشد؟

دستگاه ساکشن و نقش آن در جراحی دندان به چه صورت می باشد؟

در جراحی های قسمت های مختلف بدن برای از بین بردن خون و خونابه و همین‌طور تمیز کردن محل جراحی از دستگاهی به نام ساکشن استفاده می کنند. دستگاه ساکشن مانند پمپ های مکنده قوی می باشند که با مکش مایعات اضافی به داخل مخزن ذخیره خود، یکی از ضروری ترین وسایل در حین عمل جراحی به حساب می آیند.

در حوزه دندانپزشکی نیز برای پاک‌سازی دهان بیمار در روند جراحی های لثه و دندان نقش پر رنگی را ایفا می کند. این دستگاه در انواع مختلفی در بازار موجود می باشد مثل ساکشن های قابل حمل یا پرتابل، ساکشن هایی که به وسیله باطری کار می کنند، ساکشن های برقی و ساکشن های مرکزی. همه ی ساکشن های موجود در دندانپزشکی به وسیله اتصالات لوله کشی به ساکشن مرکزی متصل می شوند. در ادامه ما بررسی چگونگی اتصال لوله کشی ساکشن مرکزی، نصب و متصل نمودن به بقیه ساکشن های موجود بحث خواهیم کرد.

محل مناسب برای نصب و قرارگیری ساکشن مرکزی

پیشنهاد می شود در زمان ساخت ساختمان کلینیک دندانپزشکی محلی را برای قرار دادن ساکشن مرکزی در نظر بگیرید. توصیه می شود جایگاه ساکشن مرکزی با بقیه یونیت ها زیاد نباشد، به علت اینکه با فاصله زیاد طول لوله ها، قدرت مکش دستگاه کم شده و نتیجه ی ایده آلی نخواهیم داشت. بهتر است جایگاه ساکشن مرکزی در طبقات زیرین در نظر گرفته شود زیرا دستگاه می بایست مایعات را جمع آوری نموده و به مخزن خود انتقال دهد، پس بهتر است مسیر شیب دار به پایین تعبیه شود. معمولاً طبقات پایین که جایگاه قرار گیری سرویس های بهداشتی یا پارکینگ می باشد، محل مناسبی برای نصب دستگاه می باشد.

ضایعات به وسیله لوله ساکشن کجا می روند؟

این سؤال برای خیلی ها به وجود می آید که این مایعات به همراه خرده های دندان و آمالگام که به وسیله ساکشن کشیده می شود به کجا می رود؟ در طول مسیر یک جداکننده وجود دارد که مواد جامد را از مایع جدا می کند و بعد ، مایعات به فاضلاب ریخته می شود. پیشنهاد می شود دندان‌پزشکان برای دستگاه ساکشن یونیت خود از یک جدا کننده آمالگام نیز استفاده کنند تا از ورود آن  به شبکه فاضلاب جلوگیری شود .

چه اتصالاتی برای ساکشن مرکزی مورد نیاز می باشد؟

  • اتصالات ورودی ساکشن: انتهای لوله ساکشن که به یونیت های دندانپزشکی متصل شده است.
  • اتصالات فاضلاب: لوله خروجی فاضلاب بالاتر از لوله انتقال فاضلاب وصل شده است.
  • اتصالات خروجی هوا: هوای خروجی دستگاه به وسیله این لوله به صورت مستقیم به بیرون هدایت می شود.
  • اتصالات برق دستگاه: سیم کشی های برق دستگاه که باعث خاموش یا روشن شدن دستگاه می شود.
  • کلید کنترل دستگاه: این کلید ارتباط بین یونیت جراحی و ساکشن مرکزی می باشد.

لوله کشی ساکشن مرکزی به چه صورت است؟

در این سیستم لوله کشی از لوله های PVC استفاده می شود. هر کدام از این لوله ها به صندلی های یونیت متصل می شوند. یک لوله اصلی به دستگاه ساکشن مرکزی متصل می شود و چند لوله فرعی از آن به یونیت های جراحی وصل می شوند.

در این لوله کشی نباید از زانویی، اتصالات U شکل و فیتینگ های 90 درجه استفاده کرد. در صورت نیاز به اتصالات 90 درجه باید از دو اتصال 45 درجه به جای آن استفاده کرد. همچنین نباید از اتصالات T شکل برای تقسیم لوله اصلی به دو لوله فرعی استفاده کرد،  بجای آن استفاده از اتصال  Y برای انشعاب اول و 2 زانو برای انشعاب دوم پیشنهاد می شود.

استفاده از اتصالات  U شکل و زانویی 90 درجه به دلیل رسوب اجسام خارجی موجود در مایعات لوله ساکشن و مسدود شدن هوای لوله منع شده است. همچنین با زیاد شدن ارتفاع رایزر، احتمال به وجود آمدن موج در سطح مایعاتی که در حال ورود به لوله ورودی هستند، افزایش می یابد. به وجود آمدن این امواج باعث ایجاد نوسان در مکش دستگاه خواهد شد.

شیر های انژکتوری هوا در لوله کشی ساکشن مرکزی

در بعضی موارد امکان دارد در مسیر جریان هوای داخل لوله های ساکشن اختلال ایجاد شود و یا نشتی رخ دهد. در این حالت میزان مکش دستگاه کاهش پیدا می کند و دستگاه توانایی مکش ایده آل خود را از دست خواهد داد. با استفاده از شیر های انژکتوری هوا در آخر لوله ی متصل شده به دستگاه، هوای مورد نیاز برای لوله هوای ساکشن فراهم می شود.

انواع شیر های انژکتوری

  • شیر های انژکتوری هوای استاندارد:

شیر های نوع انژکتوری هوای استاندارد مقدار کمی جریان هوا را در مدت طولانی برای دستگاه به وجد می آورند. طراحی این نوع شیر ها به گونه ای می باشد که هم زمان با استفاده از یونیت دندانپزشکی به صورت اتومات باز می شود.

  • شیر های انژکتوری هوای اتوماتیک:

با استفاده از شیر های انژکتوری اتوماتیک مقدار بالایی هوا برای استفاده در زمان کوتاهی برای دستگاه به دست می آید. به این نوع شیر، شیر هوای الکتریکی نیز گفته می شود که با وصل شدن به برق کار می کند. این شیر ها تنها زمانی باز می شوند که دستگاه ساکشن با کاهش هوا روبرو باشد.

سخن آخر:

انجام سیستم لوله کشی ساکشن مرکزی با لوله کشی یونیت دندانپزشکی بسیار مهم و ضروری می باشد. به این دلیل که کوچک‌ترین اشتباه در انتخاب کردن، ارتفاع و قطر لوله ها و اتصالات نا مناسب می تواند باعث بروز اختلال در روند کار ساکشن مرکزی شود.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »