هندپیس دندانپزشکی چیست؟

هندپیس یا دریل دندانپزشکی یک ابزار مکانیکی دستی می باشد که برای انجام انواع روش های معمول دندانپزشکی از جمله برای از بین بردن پوسیدگی ها، تغییر پروتزها، پولیش دندان استفاده می شود.

هندپیس از اجزای مکانیکی داخلی تشکیل شده است که نیروی چرخشی را شروع می کند و قدرت لازم را برای ابزار آلات برش که اغلب دنده دندان ها است محیا می کند.

از نظر بالینی نوع دستگاه مورد استفاده بستگی به عملکرد مورد نیاز که به وسیله روش دندانپزشک تعیین می شود، فرق می کند. که اغلب یک منبع نور و سیستم آب پاش قطعات را خنک می کند و باعث بهتر شدن دقت و عملکرد آن می شود.

کاربرد هندپیس های دندانپزشکی

  1. هندپیس با سرعت بالا
  • قدرت زیاد
  • مکانیسم ها
  • روشنایی
  • خنک کننده
  1. افزایش سرعت دستی
  • گشتاور
  1. مقایسه دستبند هایپر سرعت و افزایش سرعت
  2. هندپیس سرعت کم
  • نشانه های استفاده
  1. کاهش سرعت هندپیس
  • نشانه های مورد استفاده
  • آماده سازی کانال اندودنتیک
  1. فرز دندانپزشکی
  2. تاریخچه
  3. نگهداری
  4. جایگزین ها، گزینه ها

انواع هند پیس های دندانپزشکی

هندپیس های سرعت بالا

معمولاً هندپیس های پر سرعت با سرعت بیش از 180،000 دور در دقیقه کار می کنند. البته باید گفت که آن ها نسبت به مکانیسم های مخصوصی که از نظر فنی دارند در توربین هوایی و افزایش سرعت طبقه بندی می شوند. اما با این حال باز هم در شرایط مشابه، هندپیس های توربین هوا اغلب با نام” سرعت بالا” نامیده می شوند.

مکانیسم

قدرت

معمولاً این توربین ها به وسیله هوای فشرده شده در حدود 35 پوند در هر اینچ مربع (  پوند 2،4 )، که از مرکز ابزار عبور خواهد کرد و یک آسیاب بادی در سر قطعه هندپیس می چرخد، نیرو می گیرد.

مرکز آسیاب بادی به وسیله محفظه ای که یاتاقان را نگه داشته است، که به یک میله اصطکاک را به طور محکم و مرکزی را در داخل سازه نگه می دارد.

خنک کننده

اصطکاکی که تولید می شود به وسیله سرعت بالایی که دارد می تواند باعث ایجاد گرمای زیادی هم در آبراه شود. پس حتماً داشتن قطعات خنک کننده که با آب کار می کنند بسیار مهم است.

روشنایی

اغلب بیشتر هندپیس های مدرن امروزه در نزدیکی منافذ نور کم نور هستند. نور به سطح برش هدایت می شود تا به دید در زمان عمل کمک بیشتری خواهد کرد. اغلب هندپیس های قدیمی از سیستم لامپ های هالوژن و میله های فیبر نوری استفاده می شود اما این روش پردازش نور مشکلات زیادی را به همراه دارد.

مشکلاتی مثل: لامپ های هالوژن که با گذشت زمان خراب می شود و جایگزین کردن آن ها هزینه بسیار زیادی را دارد و میله های فیبر نوری در صورت ریزش و خراب شدن در طول تکرار چرخه اتوکلاو می شکنند.

هندپیس های مدرن امروزی از سیستم های LED استفاده می کنند. مزایای استفاده از LED ها شامل عمر طولانی تر، نور شدیدتر، تولید کمترین حرارت می باشد.

هندپیس های افزاینده سرعت

موتورهایی که با برق کار می کنند نمی توانند به سرعت توربین های هوایی بچرخند. برای تغذیه یک هند پیس که سرعت بالا و یا برای افزایش سرعت به یک موتور الکتریکی، که اغلب به چرخ دنده هایی با نسبت 5،1 نیاز دارد.

به همین علت است که به هندپیس های برقی نیز هندپیس افزایش سرعت می گویند و با سرعت بیشتر از 180،000 دور در دقیقه کار می کند.

  • افزایش سرعت دستی به وسیله موتور الکتریکی هدایت می شود که به عنوان میکروموتور نیز شناخته می شود.
  • در داخل جعبه دنده لوازم جانبی داخلی است که به اجزای اصطکاک می تواند با سرعت و گشتاور ثابت بچرخد.
  • توان مورد نیاز در دستگیره توسط میکروموتور تأمین می شود.
  • پی بنابراین برق به وسیله میکروموتور و تجهیزات داخلی تأمین می شود.

گشتاور

گشتاور این توانایی را دارد که چرخش و برش مداوم فرز و مته حتی در زمان اعمال فشار را داشته باشد. با افزایش سرعت یک دستگیره گشتاور آن متعاقباً کم می شود ( یعنی دستگیره های دارای سرعت کم گشتاور بالایی دارند، این در حالی که قطعات دستی با سرعت بالا مثل سیستم توربین هوا گشتاور کمی دارند). سرعت در حالت معمولی هند پیس با سرعت 5،1 برابر با سرعت برش آن است، پس بنابراین 40،000 سرعت موتور 200،000×5=  دور در دقیقه سرعت دنده است. موتور های الکتریکی سرعت 200000 دور در دقیقه را حفظ می کند قدرت مداوم را فراهم می کند تا گشتاور حفظ شود.

هندپیس سرعت آهسته

اکثر هندپیس های دندانپزشکی با سرعت آهسته تر از این دستگیره ها با سرعت بالا و افزایش سرعت کار می کنند و معمولا به جای توربین های هوایی توسط موتورهای پره چرخشی هدایت می شوند.

آن ها با سرعتی بین 25000 تا 600 دور در دقیقه کر می کنند. گیربکس داخلی بسیار شبیه به یک هند پیس سرعت بالا می باشد. اما تفاوت اصلی این دو در این است که سرعت آهسته دارای سرعت دنده داخلی است و در عوض از یک میله گرد اصطکاک استفاده می کنند.

عموماً برای اقدامات جراحی مثل از بین بردن پوسیدگی دندان یا برای صیقلی کردن مینا یا مواد ترمیمی مورد استفاده قرار میگیرد.

برای خرید انواع هندپیس می توانید به فروشگاه دکتر مارکتز مراجعه کنید.

هندپیس های کاهش سرعت

این نوع از هندپیس ها به منظور کار در سرعت های پایین تر طراحی و ساخته شده اند و در این مواقع کاربرد دارند نشانه های اصلی استفاده شامل آماده سازی کانال اندودنتیک، برای قرار دادن ایمپلنت و پیشگیری از آن است.

ما را دنبال کنید

مطالب محبوب

جدیدترین اخبار

مارکتینگ در کلینیک دندانپزشکی: چگونه یک کمپین دیجیتالی موثر ایجاد کنیم.
باندینگ دندان چیست | هزینه باندینگ دندان | عکس باندینگ دندان | تفاوت باندینگ و کامپوزیت | قیمت باندینگ دندان

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مطالب منتخب​

مقالات
arezou kazemi

چه عواملی باعث خرابی توربین های دندانپزشکی می شود؟

توربین ها، مانند هر وسیله دیگری، برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا دوام آن ها را افزایش داد. ما به شما توصیه می کنیم مراقب قطعاتی باشید که بیشتر فرسوده می شوند و همیشه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید! 

ادامه مطلب »
طرز نگهداری از هندپیس دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

نکاتی برای اطمینان از نگهداری هندپیس دندانپزشکی

ما به خوبی می دانیم که خرید هندپیس می تواند نسبتاً گران باشد و قطعاً در یک مقطع زمانی نیاز به تجدید هندپیس خود خواهید داشت. 

با این وجود، راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این امر با افزایش طول عمر هندپیس‌هایتان وجود دارد. 

ادامه مطلب »
معیارهای انتخاب لایت کیور
مقالات
arezou kazemi

معیار های انتخاب لایت کیور مناسب کلینیک دندانپزشکی شما

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بین یک دستگاه لایت کیورینگ و دیگری تفاوت قیمت وجود دارد؟

قیمت علاوه بر طراحی و لوازم جانبی با عملکرد و ویژگی های فنی لایت کیور مانند وزن، طول موج و توان خروجی نیز مرتبط است.

ادامه مطلب »
چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند | شرایط دستیار دندانپزشک شدن | حقوق دستیار دندانپزشک | کنترل خستگی دستیاران دندانپزشک | ثبت نام دوره دستیاری دندانپزشکی
مقالات
arezou kazemi

چگونه دستیاران دندانپزشکی می توانند درد و خستگی را مدیریت کنند

ممکن است همه متوجه نباشند که دستیار دندانپزشکی می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد. 

اما کار در زمینه دندانپزشکی شامل حرکات تکراری زیاد و نشستن طولانی مدت در موقعیت های غیر طبیعی است.

ادامه مطلب »